DOI QR코드

DOI QR Code

Resisting Behavior of Fully-Grouted Rock Bolts with Compressible Spacers

압축성 간격재를 설치한 전면접착식 볼트의 인발저항 거동

  • 황용섭 (삼성중공업(주) 건설사업부) ;
  • 이상덕 (아주대학교 환경건설교통공학부)
  • Received : 2011.10.06
  • Accepted : 2011.10.26
  • Published : 2011.10.31

Abstract

In order to prove the applicability of rock bolts with compressible spacers, laboratory model tests and large scale model tests were conducted. Laboratory model tests were performed in various distance of compressible spacers to determine the optimal distance of compressible spacers. The optimal distance of compressible spacers was found that is 1/4 of rock bolts unit length. Large scale model tests that the size was 0.6 m (diameter) ${\times}$ 4.45 m (length) were conducted. Test results showed that pull out resistance could be increased up to 15% larger than that of unused case by using compressible spacers.

본 연구는 록볼트가 크게 인장되더라도 주입재의 인장파괴를 최소화하여 전면접착식 볼트의 지보효과를 극대화 할 수 있는 새로운 개념의 록볼트를 개발하기 위해 수행하였다. 전면접착식 볼트의 거동 메커니즘을 분석하기 위하여 실내모형시험을 실시하였다. 압축성 간격재를 설치한 록볼트를 고안하고, 실내인발시험을 실시하여 간격재의 최적설치간격을 결정하였으며, 실대형 인발시험을 통하여 압축성 간격재를 설치한 볼트의 인발저항력을 측정하였다. 그 결과 압축성 간격재를 설치한 볼트가 기존의 전면 접착식 볼트보다 약 15% 증가된 인발 저항력을 나타내었다.

Keywords

References

  1. 변동균 외 2명, 2005, 철근 콘크리트 개정 9판, 동명사.
  2. 장석재, 2005, 터널 공사용 록볼트의 인발시험방법 및 시험결과 판정시의 문제점과 개선방안에 관한 연구, 한국구조물진단학회 학회지 제9권 제4호.
  3. 이상덕 외 2명, 1994, 안정된 지하구조물의 설계 및 시공, 도서출판 새론.
  4. 이석원, 2000, 도로설계편람 : 터널편, 한국건설기술연구원 건설기술정보 통권 202호.