DOI QR코드

DOI QR Code

Relations among Motivation to participate, Organizational Support, Satisfaction and Learning Outcomes of Female Adult Learners in Lifelong Education

여성 평생교육참가자의 참여동기, 기관의 지원, 만족도, 학습성과 간의 관계 규명

  • 김나영 (이화여자대학교 평생교육원) ;
  • 강정은 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2011.11.02
  • Accepted : 2011.12.06
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The purpose of the present study is to verify the structural relationship among motivation to participate, organizational support, satisfaction and learning outcome in lifelong education. The survey was conducted on the learners who enrolled in "A" lifelong education center in the first semester of 2011 and structural equation modeling analysis were used. A total of 151 respondents were analyzed for this study. The major findings of this research are as follow: First, motivation to participate factor has an influence on the satisfaction and learning outcomes. Second, organizational support factor has an influence on the satisfaction, but not on the learning outcomes. Third, learners' satisfaction have direct effects on the learning outcomes. Furthermore, learners' satisfaction mediated causal relationship between motivation to participate and learning outcomes. This study proposed implications and managing strategies that enhance satisfaction of female adult learners in lifelong education environment and learning outcomes.

본 연구는 평생교육에 참여하는 평생교육프로그램 수강생을 대상으로 참여동기, 기관의 지원, 만족도, 학습성과의 구조적 인과관계를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 2011년 1학기, A평생교육원의 평생교육프로그램에 참여하고 있는 수강생 151명을 대상으로 참여동기, 기관의 지원, 만족도, 학습성과에 대한 설문을 실시하고, 구조방정식 모델링 분석을 통해 연구가설을 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 평생교육학습자의 참여동기가 만족도와 인지된 학습성과에 미치는 영향은 모두 정(+)적인 유의한 결과를 얻었다. 둘째, 기관의 지원이 만족도에 미치는 영향은 유의한 것으로 나타났으나 기관의 지원이 인지된 학습성과에 미치는 영향은 유의하지 못한 결과를 나타냈다. 셋째, 평생교육학습자의 교육프로그램에 대한 만족도가 학습성과에 직접적 영향을 미칠 뿐 아니라 참여동기와 학습성과의 인과관계를 매개하는 것으로 검증되었다. 이러한 결과를 바탕으로 평생교육환경에서의 여성 성인학습자의 만족도와 학습성과를 높이기 위한 운영전략 및 시사점을 제언하였다.

Keywords

References

  1. 한국교육개발원, 2011년 국가평생교육통계조사, 2011.
  2. 박민아, "여성의 리더십역량이 직무 및 조직생활 만족, 경력 경로 개발의지에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회, 제11권, 제8호, pp.289-299, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.8.289
  3. 전기선, 최은수, "성인학습자의 박물관 성인교육 프로그램 참여 및 저해 요인", Andragogy Today, 제10권, 제2호, 2007.
  4. 조성연, 문미란, "성인학습자의 학업성취도에 영향을 미치는 변인에 관한 연구", 한국교육학회, 제45권, 제2호, 2007.
  5. 유병민, "웹기반 원격교육을 위한 성인이용자 특성분석", 평생교육학연구, 제7권, 제1호, pp.69-88, 2001.
  6. 정영선, 김현영, 강선우, "사이버 대학교 성인학습자의 학습전략, 동기 및 학업성취와의 관계연구", 교육종합연구, 제8권, 제2호, pp.23-41, 2010.
  7. 주영주, 김나영, 김가연, "사이버교육생의 자기효능감, 내적통지소재, 조직의 지원, 몰입, 만족도 및 학습지속의향간의 구조적 관계 규명", 교육공학연구, 제26권, 제1호, pp.25-55, 2010.
  8. 전주성, 김소영, "대학부설 평생교육원의 프로그램 효과성 측정을 위한 평가모델의 타당성 검증 -Kirkpatrick의 교육훈련 프로그램 평가모델의 응용", 교육과학연구, 제42권, 제1호, pp.125-150, 2011.
  9. 최근영, 성인학습자의 평생학습 만족도와 성과 인식 상관관계, 아주대학교 석사학위논문, 2010.
  10. 이규영, " 대학 부설 평생교육원 프로그램 평가 도구 개발". 평생교육학연구, 제10권, 제1호, pp.43-76, 2004.
  11. 변주성, "평생교육 기관별 도자교육 프로그램의 학습성과 영향요인 구조분석", 미술교육연구논총, 제28권, pp.81-108, 2010.
  12. C. O. Houle, The important of adult education, In Study Discussion. Group Techniques for Parents and Teacher, 1961.
  13. 현영섭, 김경희, "평생교육기관의 교육서비스 질과 학습자만족에 영향을 미치는 마케팅 요인 분석-잠재성장모형을 중심으로", 평생교육학연구, 제14권, 제2호, pp.31-59, 2008.
  14. A. Campbell, P. E Converse, and W. L. Rodgers, The Quality of American life, New York: Russel Sage Foundation, 1976.
  15. A. W. Astin, What matters in college : Four critical years revisited. San Francisco, CA: Jossey- Bass,1997.
  16. D. L. Kirkpatrick and J. D. Kirkpatrick. Evaluating Training Programs: The four levels(3rd ed.", San Francisco: BK, 2006.
  17. 김소영, 이기영, "주부의 자원활동 참여동기와 만족도에 관한 연구", 한국가족자원경영학회, 제4권, 제2호, pp.99-108, 2000.
  18. 이기환, 평생교육학습자의 참여동기와 만족도, 대구대학교, 박사학위논문, 2003.
  19. 임재화, "대학교육의 서비스 품질요인에 관한 연구 ", 경영교육논총, 제36권, pp.303-324, 2004.
  20. 김지현, 이상복, "교육서비스 품질이 고객만족 및 재이용에 미치는 영향에 관한 실증적 연구 - E평생교육센터를 중심으로-" 품질경영학회지, 제39권, 제1호, pp.155-166, 2011.
  21. 오요섭, 최은수, "평생학습도시 주민의 평생교육 만족도에 관한연구", 평생교육.HRD연구, 제2권, 제2호, pp.83-110, 2006.
  22. M. Martinez, "High attrition rate in e-learning: Challenges, predictors, and solutions," The eLearning Developers Journal, 2003.
  23. W. H. DeLone and E. R. McLean, "Information Systems Sucess: the Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research, Vol.3, No.1, pp.60-95, 1992. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  24. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습환경과 자기효능감이 학습 유효성에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제16권, 제1호, pp.1-12, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2006.00210.x
  25. 전병호, "대학교의 정보교육 만족과 성과의 영향 변인에 관한 연구" 정보교육학회논문지, 제14권, 제4호, pp.477-488, 2010.
  26. 설현수, 송해덕, 전주성, 김혜진, 교육성과 측정 모델 개발연구", 서울: 연구개발인력연구원, 2009.
  27. J. E. Hoyt and S. L. Howell, "Beyond customer satisfaction : Reexamining customer loyalty to evaluate continuing education programs," The Journal of Continuing Higher Education, Vol.59, pp.21-33, 2011. https://doi.org/10.1080/07377363.2011.544979
  28. R. Baron and D. Kenny, "The moderatormediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical, considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  29. 이숙원, 대학부설 평생교육기관 성인학습자의 참여지속 결정요인 분", 이화여자대학원 박사학위논문, 2003.
  30. 이내빈, 평생교육프로그램 참여자의 참여동기 만족도, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2006.
  31. A. Parasuraman and V. A. Zeithaml and L. L. Berry, "SERVQUAL: A multi-item sale for measuring consumer perceptions of service quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp.2-40, 1998.
  32. N. Shin, "Transactional Presence as a critical predictor of success in distance learning", Distance Education, Vol24, No.1, pp.69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  33. P. Robins, Organizational Behavior, NJ: Prentice Hall, 2003.
  34. M. Joseph Kishton and F. Keith Widaman, "Unidimensional versus domain representative parceling of questionnaire items: An empirical example", Educational and Psychological Measurement, Vol.53, No.3, pp.757-765, 1994.
  35. 임숙경, 조용하, "여성 성인학습자의 평생학습 참여성과 및 영향요인에 관한 구조모형분석" Andragogy Today : International Journal of Adult and Continuing Education, 제11권, 제4호, pp.53-76, 2008.
  36. A. A. Nease, Do motives matter?: An examination of reasons for attending training and their influence an training effectiveness, Unpublished doctorial dissertation, Rice University, 2000.
  37. T. N. Garavan, "Strategic human resource development," Journal of European Industrial Training, Vol.15, No.1, pp.17-30, 1991.
  38. R. J. Torraco and R. A. Swanson, "The strategic roles of human resource development," Human Resource Planning, Vol.18, No.4, pp.10-21, 1995.

Cited by

  1. Shared Value Expectation on Lifelong Education vol.13, pp.12, 2015, https://doi.org/10.14400/JDC.2015.13.12.325
  2. The Analysis of the Relationship between participation motivation, Learning Engagement, and Learning Outcome of Adult Learners participating in Online Degree Course vol.30, pp.4, 2018, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2018.08.30.4.1421