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택시총량산정을 위한 수리모형의 개발 : 평택시를 중심으로

A Mathematical Model for Estimating Proper Taxi Fleet Size : Focusing on Pyeong-Taek City Case Study

  • 김숙희 (아주대학교 수원발전연구센터) ;
  • 최기주 (아주대학교 환경건설교통공학부) ;
  • 최두선 (다산지역발전연구원)
  • 투고 : 2010.04.21
  • 심사 : 2011.03.17
  • 발행 : 2011.10.31

초록

적정수준의 택시규모를 산정하기 위해 본 연구에서는 타코미터 데이터 분석을 통해 법인택시와 개인택시의 운행실태를 분석하였다. 대상예시지역으로 평택시를 선정하여, 도시특성을 기반으로한 택시총량산정 수리모형을 개발하였다. 개발된 도시특성기반 모형의 분석결과 결정계수(수정된 R제곱) 값이 0.970로 모형이 유의한 것으로 나타났다. 모형적용결과 평택시에 적합한 택시총량은 2014년까지 총1,794대로 이는 2009년 기준년도보다 214대 많은 것으로 분석되었다. 또한 실제 택시의 운영데이터를 기반으로한 실차율에 의한 택시총량산정 모형을 분석하였다. 실차율모형 적용결과 2014년까지 총1,224대로 이는 2009년 보다 356대 적은 것으로 분석이 되었다. 결론적으로 평택시의 택시총량은 실차율모형과 도시특성을 반영한 두 모델을 적용한 결과 2014까지 평택시의 택시총량공급계획은 2009년 1,580보다 71대 적은 1,509대로 분석되었다.

To estimate a proper fleet size of taxi, a daily archived tachograph was analyzed for both corporate taxi and owner-driver taxi. Mathematical model to estimate a desirable number of taxi was developed using city's characteristics of Pyeong-taek city case. This model could be used as coefficient of determination of city's characteristics model(revised R square) was 0.970. a total amount of taxi number in the future for the city of Pyeong-taek. As a result, the model produced a proper fleet size of Pyeong-taek city in the future as 1,794 taxis by 2014, which was higher in number by 214 taxis, compared to 2009. Also, the model of the service rate, considering operation condition, was used to analyze a total number of taxies. As a result, the model showed a total number of taxis as 1,224 taxis by 2014, which is lower in number by 356 taxies, compared to 2009. It is desirable to use both city's characteristics model and the service rate model to estimate a total number of taxis in conclusion. As a result of adopting average value from two model, the model produced a total supply plan of Pyeong-taek city as 1,509 taxis by 2014, which is smaller than in number by 71 taxis, compared to 2009.

키워드

참고문헌

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  11. 국가법령정보센터 http://www.law.go.kr/
  12. 자치법규정보시스템 http://elis.go.kr/
  13. 경기도교통DB센터 http://gtdb.gg.go.kr/GTDBWeb/
  14. 전국택시운송사업조합연합회 http://www.taxi.or.kr/
  15. 국토해양부 http://www.mltm.go.kr/
  16. http://www.mk-group.co.jp/english/index.html(일본MK택시)