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Relationships of Screen Golfers'Lifestyle, Choice Attribute, Customer Satisfaction and Repurchasing Behavior

스크린골프장 이용고객의 라이프스타일, 선택속성, 고객만족 및 재구매행동 간의 관계

  • Received : 2011.09.15
  • Accepted : 2011.10.04
  • Published : 2011.11.28

Abstract

The study aims to figure relationships between screen golfers' lifestyle, choice attribute, customer satisfaction, and repurchasing behavior. Study respondents were users of 10 screen golf stores located in Busan and Gyeonnam from March 1, 2010 to April 30, 2010. A total of 290 effective samples were selected based on convenient sampling method and direct visits to stores. SPSS 12.0 was used to conduct factor, reliability, frequent and regression analyses, and the study reached the following conclusions. First, it has been found that screen golfers' lifestyle has a significant effect on choice attribute. Second, it has turn out that screen golfers' choice attribute has a significant effect on customer satisfaction. Third, it has been found that screen golfers' choice attribute has a significant effect on repurchasing behavior.

본 연구의 목적은 스크린골프장 이용고객의 라이프스타일이 선택속성과 고객만족 및 재구매행동에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 본 연구의 연구대상은 2010년 3월 1일부터 2010년 4월 30일까지 약 2개월간 부산 경남지역에 소재하고 있는 스크린골프장의 이용고객을 모집단으로 선정하였으며, 한 곳당 40부씩 총 400부를 직접 업체를 방문하여 배포하고 최종 332명을 표집하였다. 표본 추출방법은 편의표본추출법을 사용하였고, 설문에 대한 응답은 자기평가기입법을 채택하였다. 이들 설문지 중 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 42명의 설문지를 제외하고 총 290명을 유효 표본으로 선정하여 본 연구의 자료로 이용하였다. 자료처리는 SPSS Window 12.0 통계 패키지를 이용하여 요인분석과 신뢰도분석, 빈도 분석, 회귀분석을 실시하였다. 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 스크린골프장 이용고객의 라이프스타일이 선택속성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스크린골프장 이용고객의 선택속성은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스크린골프장 이용고객의 선택속성은 재구매행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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