DOI QR코드

DOI QR Code

Classification and Meaning of Interaction Movie to Communicate Stories on Directing a Game -Toward of Video Game 'Uncharted 2'-

스토리 전달을 위한 게임연출에서 인터랙션 무비의 분류와 의미 -비디오게임'언차티드2'를 중심으로-

  • 김영실 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 양황규 (동서대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김미진 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2011.07.13
  • Accepted : 2011.09.19
  • Published : 2011.11.28

Abstract

This study is to reveal the meaning of the interaction between a player and a game with the approach of an operational interaction such as joystick and keyboard, and also a representational interaction that the player takes during the game. It has been usually recognized that cut-scene in existing games is just limited to the role of opening scene that delivers mainly a background story of the game, and has the only passive function that serves additionally the expression of the state of the player or the replay of the results of the player's action. But in the aspect of game-direction, the study of the player's action about the interaction movie of 'Uncharted2', for example, one of the most representative video games, shows the possible classification of interaction movie along with three functions(situation direction, induced selective-action, information transfer). As a result, it is judged that interaction movie is not an additional element for the game-play, but rather takes the function of as an interface. The effective application of interaction movie could help a smooth connection between the recognizability from the view point of the player and the playing from the main character's viewpoint, ultimately leading to a direct means to maximize the delivery of the story.

본 논문은 플레이어와 게임간의 상호작용의 의미를 조이스틱, 키보드와 같이 조작적 상호작용 뿐만 아니라 플레이어가 게임을 플레이하면서 보고 듣고 이해하는 표상적 상호작용을 포함하여 접근하고 있다. 기존게임 내에 삽입되는 동영상(cut-scene)은 주로 게임의 배경스토리를 전달하는 오프닝 영상과, 플레이어 행동의 결과를 재생(replay)하거나 플레이어의 상태를 부가적으로 표현하는 수동적인 의미의 영상으로 인식되어 왔다. 그러나 게임연출 측면에서 대표적인 비디오게임 '언차티드2'의 인터랙션 무비에 대한 플레이어의 행동과 그 결과를 조사해 보면 크게 3가지의 기능(상황연출, 선택적 행동유발, 정보전달)으로 인터랙션 무비를 분류할 수 있었다. 그 결과, 인터랙션 무비는 게임플레이를 위한 부가적인 요소가 아닌 인터페이스로써의 기능을 수행하고 있다고 판단된다. 인터랙션 무비의 효과적인 적용은 플레이어 관점에서 인지하고 주인공 캐릭터 관점에서 플레이하는 과정을 유기적으로 연결시킬 수 있어 게임의 스토리 전달을 극대화하는 직접적인 수단으로 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 백성실, "3D온라인 게임에서의 시나리오 전달 방식에 관한 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제4권, 제1호, pp.88-92, 2006.
  2. 이승진, "게임플롯을 형성하는 컷씬의 교육활용도연구", 호서대학교 석사학위논문, 2005.
  3. Ed S. Tan, "Emotion and the Structure of Narrative Film : Film as an Emotion Machine, Lawrence Erlbaum Associates," 1996.
  4. http://www.uib.no/people/smkrk/docs/klevjerpaper.htm
  5. Paul Cheng, "Waiting for Something to Happen : Narratives, Interactivity and Agency and the Video Game Cut-scene," pp.15-24, Proceedings of the DiGRA, 2007.
  6. Mark Raby, "uncharted 3 thins the line between game and movie," TG Daily, 2011.
  7. 김미진, 김상우, "내러티브 구조 관점에서 본 게임 캐릭터의 퀘스트 플레이에 대한 인터랙션 사전시각화", 한국게임학회논문지, 제11권, 제2호, 2011.
  8. 안주현, "다중접속 역할수행 게임의 퀘스트이용자 유형분석", 홍익대학교 영상대학원 석사학위논문, 2009.
  9. J. Jesper. "Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds," Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.
  10. B. Rehak, "Playing at Being: Psychoanalysis and the Avatar," Wolf and Perron, 103-28.
  11. Aarseth and Espen, "Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature," Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1997.
  12. K. Geoff and T. Krzywinska, "ScreenPlay: Cinema/Videogames/ Interfaces. London: Wallflower Press," 2002.
  13. Chin-Lung Hsu and Hsi-Peng Lu, "Why do people play on-line games? An extended TAM with social influences and flow experience," Information & Management, pp.853-868, 2004.