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선박기인 CO2 저감을 위한 에너지효율 운항지표에 관한 연구

A Study on the Energy Efficiency Operational Indicator for CO2 Reduction from Ships

  • 투고 : 2011.10.08
  • 심사 : 2011.11.16
  • 발행 : 2011.11.30

초록

본 논문에서는 IMO에서 논의 중인 운항선의 에너지효율지표에 대하여 연구를 수행하였다. IMO의 온실가스 저감을 위한 정책방안을 살펴보고 그 중 운항선에 대한 에너지효율지표를 분석하였다. 화물량에 대한 연료소비율 산정방법을 이용하는 에너지효율지표를 실제 운항선에 적용하여 결과를 분석하고 문제점을 제기하였다. 이를 바탕으로 엔진 부하에 대한 연료소비율을 이용하는 개선된 에너지효율지표를 제시하고 운항선에 적용하였다. 결과를 통해 개선된 에너지효율지표가 운항선에 대해 합리적인 이산화탄소 배출률을 정의할 수 있다고 판단하였다.

In this study, many researches have been carried out against Energy Efficiency Operational Indicator(EEOI) of existing ships under discussion by IMO. This research is examined the method for the polices about IMO's greenhouse gas reducing emissions among them, we were analyzed the EEOI for existing ships. we have analyzed the result about applying EEOI using the calculation method of the rate of fuel consumption for cargo quantities to the actual existing ships and raised the problem. Based on this research, we were presented the improved EEOI about the engine load using fuel consumption and applied the existing ships. As a result, we concluded that the improved EEOI can define a resonable rate of $CO_2$ emissions.

키워드

참고문헌

  1. 船級, 한국선급, 제44호, 2010년.
  2. 박명섭, 홍란주, 한능호, "선박기인 대기 오염 규제를 위한 국제규범에 관한 연구", 한국해사법학회지, 제21권, 제2호, 2009.
  3. MEPC 주요 회의결과 알림, KR Technical Information, 한국선급, 2011.
  4. 류경부, Greenhouse Gas Issues in IMO, 한국선급, 2009.
  5. 선박오염 관련 국제협약 대응기술 개발 연구(2), 국토해양부 한국해양연구원, 2006.

피인용 문헌

  1. 해운선사의 SEEMP 개선안에 관한 연구 vol.21, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7837/kosomes.2015.21.2.147
  2. Developing and Applying a Ship Operation Energy Efficiency Evaluation Index Using SEEMP: a Case Study of South Korea vol.18, pp.2, 2011, https://doi.org/10.1007/s11804-019-00090-w