Study on the Humidity Effect on Gas turbine Engine Performances

습도가 엔진성능에 미치는 영향에 대한 실험적 고찰

  • 이보화 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 이경재 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구원 추진기관팀) ;
  • 김춘택 (한국항공우주연구원 KHP 엔진팀)
  • Received : 2010.01.06
  • Accepted : 2010.10.01
  • Published : 2010.11.01

Abstract

The moisture in the atmosphere exerts a lot of influence upon Gas turbine engine performances. There is a noticeable influence of wet air at the summer sea level, high flight mach number and low engine rpm increasingly. An altitude Engine Test Facility is used to accomplish the engine performance tests at dry air condition and wet air condition, through which engine performance results is revealed. Also, Gas turbine Simulation Program is used to predict the variation of engine performance due to inlet humidity. In the result, net thrust and specific fuel consumption measured -2.826% and 1.325%, respectively at wet air condition compared to dry air condition.

대기 중의 수증기는 가스터빈엔진의 주요성능에 많은 영향을 끼친다. 습공기의 영향은 기온 및 기압이 높은 여름철 해면 고도, 높은 비행 마하수 그리고 낮은 엔진 회전수에서 이 더욱 두드러진다. 이러한 습공기 유입에 따른 가스터빈 엔진의 성능변화의 정도를 살펴보고자 가스터빈 시뮬레이션 프로그램(GSP)과 200lbf 급 초소형 터보제트 엔진의 고공환경 성능시험을 통해 습도가 엔진성능에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 고공환경 엔진시험을 통해, 건공기 유입에 비해 습공기 유입 시 순추력에서 2.826% 낮게, 비연료소모율에서 1.325% 높게 측정되었다.

Keywords

References

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