Analysis on the Marketing Efficieny of Paprika

착색단고추의 유통효율성 분석

  • Sim, Jong-Sub (Dept. of Technological Management, Rural Development Administration) ;
  • Kim, Jin-Suk (Dept. of Agric. Economics(Insti. of Agric. & Life Sci.), Gyeongsang National Univ.)
  • 심종섭 (농촌진흥청 기술경영과) ;
  • 김진석 (경상대학교 농업경제학과(농업생명과학연구원))
  • Received : 2010.01.22
  • Accepted : 2010.02.22
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The purpose of this study is to analyse current marketing practices and marketing efficiency using operational efficiency. Through field survey on marketing situations and channels, we found that major marketing channels of paprika were classified into six types : channels in exporting market included (1) producer's organization leading channel (type I), (2) regional cooperative leading channel (type II), (3) individual producer leading channel (type III), and channels in domestic market included (4) wholesale markets targeting channel (type IV), (5) distribution agents targeting channel (type V), (6) cooperative system selling channel (type VI). According to the estimated result of operational efficiency of marketing channels, marketing efficiency of type III and IV was relatively higher than type I,II and type V, VI respectively.

본 연구는 착색단고추의 유통실태를 분석하고 운영효율성을 측정하여 유통경로별 유통효율성을 비교분석한 것이다. 수출시장 (일본)의 경우에는 개별농가가 직접수출대행업체와의 계약을 통해 수출하는 것 (유형 III)이 영농조합법인 (유형 I:수출농단결성)과 지역농협을 통한 공동출하 (유형 II)의 경우보다 운영효율성이 높은것으로 분석되었다. 내수시장의 경로에서는 도매시장을 통한 경로가 가장 효율적인 것으로 분석되었는데 이는 도매시장을 통해 유통되는 물량은 대형유통업체와 계통판매되는 물량보다 비표준화된 물량이 많으므로 품질면에서 차이가 나지만 내수시장균형가격이 비교적 높게 형성됨으로써 품질에 상응하는 가격이 형성되지 않고 있는 실정이다. 그리고 유형IV의 경우는 유형 V, VI유형보다 유통비용 투입에 대한 산출수준이 비교적 유리한 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 김병률, 이철현, 김윤식. 1999. 농축산물 유통경로의 효율성 비교연구, 한국농촌경제연구원
  2. 김진석. 2008. 농식품 유통정책의 과제와 전략, 경상대학교 농업생명과학연구원
  3. 김진석, 심종섭. 2007. 착색단고추의 유통분석, 착색단고추 특화작목산학협력단
  4. 전창곤. 1998. 수산물의 유통경로 및 유통마진 조사분석. 한국농촌경제연구원.
  5. 정은미, 김원태, 김수림, 윤선희. 2008. 착색단고추 산업의 전망과 과제. 한국농촌경제연구원.
  6. Choi, D. W., S. G. Kim, and D. H. Kim. 2003. Analysis on the marketing efficiency of marketing channels in Angelica gigas. Korean Journal Food Marketing Economics 20: 23-44
  7. Kim, J. S. 2008. A survey on the farmer's attitude and needs for agricultural wholesale market. Korean Journal Food Marketing Economics 25: 53-76
  8. Kim, J. S. 2007. A survey on the farmer's shipping patterns and satisfaction for marketing channels. Korean Journal Food Marketing Economics 24: 1 -19