A Study on the Method of Color-centered Planting Design in the English Gardens - Focusing on Munstead Wood, Sissinghurst, Great Dixter, Hidcote Manner -

영국정원에서의 색상중심의 재식설계방법 - 먼스태드 우드, 시싱허스트, 그레이트 딕스터, 히드콧 매너를 중심으로 -

  • 박은영 (서울대학교 환경계획연구소)
  • Received : 2010.02.16
  • Accepted : 2010.03.30
  • Published : 2010.03.01

Abstract

By understanding physiological characters of plants and the environment, plant design should decide the relationship with other plants from the designer's curiosity of the plant's color, texture, form and other aspects. There are a traditional tendency that many designers put the plant's color ahead of other aspects. This study explores 4 gardens of Gertrude Jekyll's Munstead Wood, Vita Sackvill-West's Sissinghurst, Christopher Lloyd's Grest Dixter and Lawrence Johnston's Hidcote Manner. The flower border of Munstead is started with light grey and blue at the edge and it gets stronger colors like red and orange as the line comes to the middle. It is noticeable that white an blue colors were used unlike before. Sissinghurst made use of purple color which was very seldom used before and Dixter added orange to magenta color that was already there, giving a strong visual effect and through juxtaposition it could realize the wanted effect. A strong red border line was created in Hidcote Manner. Above mentioned designers arranged various colors so that visitors can experience different spacial senses according to observer's direction. In the cognitive space the main color and the secondary color arranged leading to the fact that the observer recognizes it as a whole. In plant design time means seasonal performance which influences the main color arrangement like gradation or contrast. Moreover, space determines the color's zone when it comes to plant design.

정원의 재식설계(planting design)는 환경과 식물의 생리적인 특징을 파악하고, 그 식물이 가지고 있는 색채, 질감, 형태의 심미적인 호기심에서부터 출발하여 다른 식물들과의 관계를 어떻게 해야 하는지 결정해야 한다. 많은 디자이너들은 전통적으로 색상요소를 중점적으로 구상하는 경향이 있다. 본 연구는 제킬(Gertrude Jekyll)의 먼스태드 우드(Munstead Wood), 비타(Vita Sackvill-West)의 시싱허스트(Sissinghurst), 로이드(Christopher Lloyd)의 그레이트 딕스터(Great Dixter), 존스턴(Lawrence Johnston)의 히드콧 매너(Hidcote Manner)의 4개의 정원을 사례로 한다. 먼스태드 우드의 플라워 보더(flower border)는 끝에 연한 회색과 파란색을 식재하고, 중심으로 갈수록 화려한 빨간색과 오렌지색의 강한 클라이맥스를 만들고 있다. 기존에 등한시했던 흰색과 파란색을 사용하였다. 시싱허스트는 그 이전까지 거의 사용되지 않던 퍼플색(purple color)을 사용하였으며, 딕스터에서는 원래 놓여있던 마젠타색과 동시에 뚜렷한 오렌지색의 혼합으로 기존에 형성되어 있는 색에 대해서 충격을 느끼게 하고, 병치를 통해 원하는 효과를 이룰 수 있게 하였다. 히드콧 매너는 강력한 레드 보더(Red border)를 탄생시켰다. 4명의 작가들은 관찰자의 진행방향에 따라 섞이는 색의 배열, 색의 조절을 통해 정원이 실제보다 크거나 작게 느껴질 수 있는 공간체험을 위해서 색을 사용하였다. 인식 공간에서 주색상과 부차적 색상을 혼합하여 배열할 때, 감상자로 하여금 머릿속에 총체적으로 인식하는 기법을 사용하였다. 재식설계에서 시간은 계절을 유지하여 연출하자는 것으로 주제 색상을 전개할 때, 색상 그라데이션을 사용하거나 색상대비 효과를 유도한다. 또, 재식설계에서 공간은 색상의 구역을 정하는 방식으로 이루어졌다.

Keywords

References

  1. 김순자, 김선혜(2007). 실내외 정원디자인. 파주: 도서출판조경.
  2. 김영대(1995). 모더니즘 설계특성에 관한 연구. 한국조경학회지. 22(4): 43-62.
  3. 김정민, 왕경희(2009). 플로럴 컬러디자인. 서울: 일진사.
  4. 박은영, 유병림(2004). Gertrude Jekyll의 재식 설계방법론의 해석. 한국전통조경학회지. 22(3): 33-44.
  5. 정영선(1979). 서양조경사. 서울: 남영문화사.
  6. 정정섭, 조태동(1998). 영국의 Sissinghurst castle garden이 주는 지역활성화 효과. 한국농촌계획학회지. 4(1): 56-62.
  7. 조경진(2004). 환경과 조경. 12: 120-124.
  8. 宮前保子(2000). ガ-トル-ド.ジ-キルの自然觀とコテッヅガ-デソ. 日本造園學會誌. 63(5): 403-405.
  9. Bisgrove, Richard(1992). The Garden of Gertrude Jekyll. London: frances lincoln. pp.53-63.
  10. Childs, Jim(2001). Creating Beds and Borders. Tauton. pp.7-13.
  11. Hobhouse, Penelope(2004). Flower Garden Designs. Frances Lincoln Limited.
  12. Jellico, Geoffrey and Susan(1996). The Landscape of Man. New York: Viking Press.
  13. Lacey, Stephen(1990). The Startling Jungle. Boston: Goline. pp.34-35.
  14. Lawrence, Elizabeth(1986). The Garderner's Essential Gertrude Jekyll. London: Breslich & Foss.
  15. Lloyd, Christppher(2001). Color for Adventurous Gardeners. London: A Firefly Book.
  16. Lord, Tony(1995). Best Borders. Frances Lincoln Limited.
  17. Lord, Tony(2003). Plating Schemes from Sissinghust. The National trust Ltd.
  18. Pavord, Anna(1993). Hidcote Manor Garden. The National trust Ltd.
  19. Williams, Paul(2000). Garden Colour Palette. London: Octopus Publishing Group.
  20. http//www.greatdixter.co.uk