A Study on Application of Ubiquitous Management System in National Park - Focused on the Technology Acceptance Model of Managers' -

국립공원 유비쿼터스 관리시스템 도입 방안 - 관리자 기술수용모델 적용을 중심으로 -

  • Kim, Tong-Il (National Park Research Institute, Korea National Park Service) ;
  • Kim, Seong-Il (Department of Forest Science, Seoul National University)
  • 김통일 (국립공원관리공단 국립공원연구원) ;
  • 김성일 (서울대학교 산림과학부)
  • Received : 2010.03.18
  • Accepted : 2010.04.05
  • Published : 2010.06.30

Abstract

u-Park means national parks with environmentally sound information networks and integrated ubiquitous services are available. u-Park is totally managed based on u-IT (Ubiquitous IT Technologies) which provides ubiquitous service through sophisticated resources of national park and establishments. It is necessary in changing the existing park management system into u-IT based u-Park management system that park managers should accept new technology, u-Park management system, and be able to utilize it. The purposes of this research is to analyze managers' acceptance behavior on ubiquitous computing technology. Technology acceptance model (TAM) was introduced to specifies the causal relationships among variables related to managers' technology acceptance behavior. The hypothesized model was tested by surveying 157 managers at 5 national parks in Korea. TAM accounted for 55.2% of the variance in intention to use. The most important finding is that perceived compatibleness was the most influential variable in determining intention to use. This means that u-Park management system should be compatible with manager's task and business style.

u-Park는 친환경적 USN과 u-IT 기술을 토대로 자원 및 시설물들이 지능화되고 그에 관련된 정보가 통합적으로 관리되는 공원이다. u-Park 관리시스템의 도입을 통해 관리효율성 증대를 도모하고 과학적 수용력 관리를 실현하기 위해서는 국립공원관리자가 새로 도입되는 u-Park 관리시스템을 수용할 수 있어야 한다. 관리자의 u-Park 관리 시스템 기술수용과정을 규명하기 위해 기술수용모델(TAM) 구조방정식을 설정하였다. 5개 산악형 국립공원에 근무하는 국립공원관리공단 직원 176명을 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였다. 분석결과 TAM 구조방정식의 설명력은 55.2%이며, u-Park 관리시스템이 현재 업무 내용과 관리자의 업무 처리 방식에 호환되는 정도가 관리자의 기술수용에 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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