A Study on the Demander's Consciousness of the National Forest Management System

국유림 경영제도에 대한 수요자의 인식정도에 관한 연구

  • Park, Kyung-Seok (Department of Forest & Climate Change, Korea Forest Research Institute) ;
  • Lee, Seong-Youn (Department of Forest & Climate Change, Korea Forest Research Institute) ;
  • Choi, Soo-Im (Department of Forest & Climate Change, Korea Forest Research Institute) ;
  • Kim, Hyun-Sik (Department of Forestry, Chonnam National University Graduate School) ;
  • Jeong, Se-Myong (Department of Forestry, Chonnam National University Graduate School) ;
  • An, Ki-Wan (Division of Forestry Resources & Landscape Architecture, Chonnam National University)
  • 박경석 (국립산림과학원 기후변화연구센터) ;
  • 이성연 (국립산림과학원 기후변화연구센터) ;
  • 최수임 (국립산림과학원 기후변화연구센터) ;
  • 김현식 (전남대학교 대학원 임학과) ;
  • 정세명 (전남대학교 대학원 임학과) ;
  • 안기완 (전남대학교 산림자원조경학부)
  • Received : 2010.03.21
  • Accepted : 2010.04.07
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This research was conducted to investigate the consciousness of demander on National Forest Management System and to seek for solution to activate it by measuring the variables such as the extent of goal achievement on the system, the extent of importance on function of national forest, benefit for participation of the system, and the extent of importance on the system as well as the extent of demander recognition and intention of participation on the system like, Cooperative Forest Program and People's Forest Program. The target of this investigation is to categorize consumers of National Forest Management System (NFMS) into four types such as environmental organization that do not participate in the system, environmental organization that participate in the team, company to publish a white paper on environmental and local government. As a result, the intention of participation was showed in C Type (62.7%), among fields that respondents interested in participation were tree planting and forest tending (56.2%). However, the rest of the participants were reluctant participate in the NFMS due to more benefit (72.2%) of corporate social responsibility from other fields than those from the field utilizing forestry. If only, diverse facilities related to national forest and active supporting policy are provided by Korea Forest Service, social participation using forest resources would be considered. Although 61% among A Type recognized NFMS in advance, the prime reason for not utilizing are the problems with reserving place for participates in and the inconvenience to participate in on-site. Type D shows slightly high interest in People's Forest Program (3.69). Also, it shows high interest in Forest Recreation (4.15) and Forest Reports (3.90). Particularly, it indicates that GyeongGi-Do and GangWon-Do local government prefers Forest Experience, and Cheolla, ChungCheong and GyeongSang local government prefer Forest Reports. Based on the above study, we finally suggest that legal alignment of the system, and the provision of incentive for inducement of voluntary participation by Corporate Social Responsibility (CSR), and establishment of new exclusive nongovernmental organization be able to operate the system as the solution to activate NFMS in terms of the consumer.

본 연구는 국유림 경영제도(공동산림사업 및 국민의 숲 제도)에 대한 수요자의 인지정도 및 참여의사, 제도에 대한 중요성 정도, 제도 참여에 대한 원하는 수혜, 국유림 역할에 대한 중요도, 제도의 목적달성도 등 변수 측정을 통해 국유림 경영제도에 대한 수요자의 의식 차이를 규명하고 동시에 활성화 방안을 모색하고자 수행하였다. 조사대상은 국유림 경영제도의 수요자인 제도 미참여 환경단체(158, A Type), 제도 참여 환경단체(181, B Type), 사회 공헌활동 관련 환경백서를 발간하는 기업(169, C Type), 지자체(249, D Type)의 4 Type으로 분류하였다. 조사 결과, C Type의 62.7%는 제도에 참여할 의사를 나타냈고, 참여 희망분야는 나무심기와 숲 가꾸기(56.2%) 등 직접 참여를 선호하였다. 참여 의사가 없는 37.3%는 산림을 활용한 사회공헌보다는 타 분야 사회공헌활동의 이점이 더 크기 때문(72.2%)에 국유림 활용을 고려하고 있지 않다고 응답하였다. 단, 다양한 국유림 관련 시설(사원 연수 등)이나 산림청 차원에서 적극적인 지원책이 제공된다면 산림을 활용한 사회적 참여를 고려하겠다는 반응을 나타냈다. A Type의 61%는 국유림 경영제도를 사전에 인지하고 있음에도 불구하고 제도를 활용하지 않은 주요인으로 참여장소의 확보문제, 현지 참여에 대한 번거로움을 제시하였고, D Type은 국민의 숲 제도(3.69)의 산림휴양 교육 문화시설(4.15), 산림레포츠의 숲(3.90) 참여에 높은 관심을 보였다. 특히, 경기/강원권 지자체에서는 체험의 숲을, 전라/충청권 및 경상권 지자체에서는 산림레포츠 숲을 선호하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과를 토대로 수요자 의사를 반영하는 국유림 경영제도의 활성화 방안으로서 참여대상, 범위를 확대하는 법적 요건의 정비, 기업의 사회공헌요구에 의한 자발적 참여 유도를 위한 인센티브 제공 방안, 제도 운영의 활성화를 도모할 수 있는 전담 비정부 전문기관의 설립 등을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 박경석, 이성연, 최수임, 문근영, 정세명, 안기완, 국유림경영제도에 대한 업무담당자의 인식정도에 관한 연구, 한국임학회지, 98(4): 479-490.
  2. 산림청, 2009, 국유림의경영및관리에관한법률, http://www.forest.go.kr(법령정보).
  3. 산림청. 2008. 2008년도 산림과 임업동향에 관한 연차보고서. pp. 714.
  4. 최재욱, 기업의 사회적 책임과 안전보건책임, 안전보건, 2007. 17p.
  5. 第171回 國會(常會)提出, 平成20年度 森林および林業の動向 pp. 181.
  6. Hermann Ilaender. 2007. Wald-Wirtschaft-Wachstum. 15/2007 AFZ-DerWald. pp. 788-789.
  7. Michael Gerst. 2007. New Public Management im Landesbetrieb Hessen-Forst. 15/2007 AFZ-DerWald. pp. 802-803.
  8. USDA Forest Service. 2004. USDA Forest Service Strategic Plan for Fiscal Years 2004-2008. pp. 40.
  9. USDA Forest Service. 2006. Forest Service Performance and Accountability Report Fiscal Year 2006. pp. 200.