Benchmarking on Product Development Curricula of Domestic and Foreign Universities

국내외 대학의 제품개발 교과과정 벤치마킹

  • Han, Yune-Tech (Division of Industrial and Management Engineering, Pohang University of Science and Technology) ;
  • Jung, Ki-Hyo (Department of Industrial and Manufacturing Engineering, Pennsylvania State University) ;
  • Mun, Jung-Tae (Samsung Electronics) ;
  • You, Hee-Cheon (Division of Industrial and Management Engineering, Pohang University of Science and Technology) ;
  • Chang, Soo-Young (Division of Industrial and Management Engineering, Pohang University of Science and Technology) ;
  • Jun, Chi-Hyuck (Division of Industrial and Management Engineering, Pohang University of Science and Technology)
  • 한윤택 (포항공과대학교 기계산업공학부) ;
  • 정기효 (펜실베니아주립대학교 산업공학과) ;
  • 문정태 (삼성전자) ;
  • 유희천 (포항공과대학교 기계산업공학부) ;
  • 장수영 (포항공과대학교 기계산업공학부) ;
  • 전치혁 (포항공과대학교 기계산업공학부)
  • Received : 2010.07.15
  • Accepted : 2010.06.01
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Human resources specialized in product development (PD) being essential in industry to enhance their competitiveness in the market with differentiated products, the PD curricula of domestic universities are in need of restructuring to better provide a comprehensive and diverse spectrum of knowledge as well as practical experiences for PD. We compared the PD curricula of selected domestic and foreign universities and identified advanced features of PD curricula. The major portion of the information used in our benchmarking of the seven, three domestic and four foreign, universities is obtained through their official websites. At domestic universities, the PD curricula comes in different sizes and is administered at the departmental level. On the other hand, each foreign university has her own unique form of PD curricula which is formulated on the firm basis of multidisciplinary collaboration among schools of Engineering, Management, and Arts with diversified program options ranging from giving course credits to offering various certificates and degrees. The industrial sponsorship in the form of financial support and mentorship at foreign universities is much more noticeable than at domestic universities. The survey results of the present study can be effectively utilized to develop an effective PD curriculum.

기업은 차별화된 제품으로 시장 경쟁력을 향상시키기 위해 제품 개발을 전담할 전문 인력을 필요로 하고 있으나, 국내 대학은 산업체에서 필요로 하는 종합적 전문 지식과 실무적 경험을 겸비한 전문 인력을 체계적으로 양성하는 교과과정이 부족한 실정이다. 본 연구는 제품개발 전문 인력 양성을 위한 교과과정 개발을 위해 국내/외 대학의 제품개발 교과과정 운영 현황 및 특성화 방향을 파악하였다. 조사 대상 대학에 개설된 제품개발 교과과정에 대한 정보는 주로 해당 대학의 웹페이지에 게시된 정보에 근간하였다. 국내 대학의 제품개발 교과과정은 단일 학과 중심으로 운영되고 있으며, 학과별 특성화 분야 및 교과과정 규모가 다른 것으로 파악되었다. 한편, 국외 대학의 교과과정은 국내 대학과 차별화된 학제간 연계, 다양한 교과과정 프로그램, 그리고 산학연계를 운영되고 있음이 파악되었다. 본 연구를 통해 파악된 제품개발 교과과정에 대한 운영 현황 및 특성은 신규교과과정 개발 시 유용한 정보로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 서울대학교(2006). 서울대학교 홈페이지. Retrieved February 20, 2006 from http://www.snu.ac.kr
  2. 오상헌(2004). LG 혁신학교 들어가보니. 한국경제신문. Retrieved July 27, 2005 from http://www.hankyung.com
  3. 이원섭.정기효.장준호.장준호.유희천.장수영.정무영.한성호.전치혁(2008). 혁신제품개발 교육과정에 대한 학생과 산업체 실무자의 요구사항 분석. 공학교육연구, 11(4): 11-18.
  4. 장동준(2004). 삼성전기 거북선센터 혁신제품개발 '순항'. 전자신문. Retrieved July 27, 2005 from http://www.etnews.co.kr/
  5. 정기효.장준호.이원섭.한윤택.유희천.장수영.전치혁(2008). 혁신제품개발 교육과정 개발을 위한 전략 수립 방법. 공학교육연구, 11(3): pp.5-11.
  6. 포항공과대학교(2006). 포항공과대학교 홈페이지. Retrieved February 20, 2006 from http://www.postech.ac.kr
  7. 홍익대학교(2006). 홍익대학교 홈페이지. Retrieved February 20, 2006 from http://www.hongik.ac.kr
  8. CMU(2006). Carnegie Melon University homepage. Retrieved February 20, 2006 from http://www.cmu.edu/
  9. Dym, C. L., Agogino, A. M., Eris, O., Frey, D. D. and Leifer L. J. (2005). Engineering design thinking, teaching, and learning. Journal of Engineering Education, 94(1): 103-120.
  10. KAIST(2006). KAIST 홈페이지. Retrieved February 20, 2006 from http://www.kaist.ac.kr
  11. MIT(2006). Massachusetts Institute of Technology homepage. Retrieved February 20, 2006 from http://www.mit.edu
  12. Rozenfeld, H., Mundim, A. P. F., Amaral, D. C., da Silva, S. L. , Guerrero, V. and da Horta L. C. (2003). Teaching product development in a corporate education program - a new approach, International journal of Continuous Engineering Education and Lifelong Learning, 13: 148-170. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2003.002158
  13. Stanford(2006). Stanford university homepage. Retrieved February 20, 2006 from http://www.stanford.edu
  14. Todd, R. H., Sorensen, C. D. and Magleby, S. P. (1993). Designing a senior capstone course to satisfy industrial customers. Journal of Engineering Education, 82(2): 92-100. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.1993.tb00082.x
  15. Ulrich, K. T. and Eppinger, S. D. (2003). Product Design and Development (3rd ed). Boston, McGraw-Hill