An Analysis of Transshipment Competitiveness of Container Cargoes in Incheon New Port

인천신항의 환적경쟁력 분석에 대한 연구

  • 안우철 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 여기태 (인천대학교 동북아물류대학원) ;
  • 양창호 (인천대학교 동북아물류대학원)
  • Received : 2010.01.23
  • Accepted : 2010.03.19
  • Published : 2010.03.31

Abstract

This study is aimed at evaluating transshipment competitiveness of Incheon New Port which will open in 2013. For this reason, we used Conjoint Analysis(CA) for a methodology of this research as CA had been frequently adopted for empirical analysis of new container terminal in previous studies. We have provided the questionnaires to the stake holders of the port such as experts in Port Authority(PA), logistics companies, and terminal operators. The result showed that transshipment competitiveness of Incheon New Port was subordinate to transshipment costs and port costs of Busan and Shanghai. Overall, we hope this study could help draw up the policies on a New Port that will attract transshipment cargoes and set up marketing plan for an early settlement.

본 연구에서는 2013년 개장(1-1단계 완공 예정)하게 될 인천신항의 동북아시아 지역 내에서 환적기능을 가지는 항만으로 성장가능성을 확인해 보는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구 방법론은 신제품 도입 시 미래의 경쟁시장 및 경쟁상황을 예측하려고 할때 자주 사용되는 컨조인트 분석을 사용하여, 미주-북중국간, 유럽-북중국간 항로 운항시 주요 환적기지로 인천신항과 비교대상 항만들 간의 환적서비스 경쟁력을 분석하였다. 본 연구의 분석 결과 인천신항은 향후 국외 경쟁항만과의 환적물동량 유치를 위한 경쟁에서는 부산항과 상해항의 해상환적비용, 항만비용에 따라 유동적인 포지셔닝을 가짐을 확인 할 수 있다. 국내 경쟁항만간 환적물동량을 유치하기 위해서는 인천신항을 하드웨어와 소프트웨어 측면의 첨단자동화 항만으로 건설하고, 프로세스의 효율성을 높여 환적작업 시 체선율을 감소시켜 국내 타 경쟁항만 대비 환적서비스 경쟁력을 높여야 한다. 반면에 국외 경쟁항만간 환적항만으로서의 경쟁력 우위를 선점하기 위해서는 해상환적비용을 타 항만 대비 저렴한 수준을 유지하며, 효율적인 환적네트워크 뿐만 아니라 항만 인근 풍부한 배후단지를 통해 물동량 확보 및 접근이 용이하여 고객 수요를 충족 시켜줄 수 있는 환적 허브항만을 목표로 발전해야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 국토해양부, 항만시설사용 및 항만운송(관련)사업 업무편람, 2008. 10.
  2. 국토해양부, "항만정책과 보도자료", 2009. 5. 14.
  3. 김근섭외 2인, "컨조인트 분석을 이용한 항만 브랜드 자산에 관한 연구", 한국항해항만학회지 , 제26권 제2호, 2002. 1, pp.45-51.
  4. 김수엽, 환적컨테이너 화물정보 관리체계 개선방안, 한국해양수산개발원, 2004.
  5. 박병인․성숙경, "컨테이너항만의 환적항 결정요인 분석", 한국항만경제학회지 , 제24권 제1호, 2008. 3 , pp.41-60.
  6. 백인흠, "ISM & AHP를 이용한 환적항만의 선정-글로벌 컨테이너 선사 관점에서-", 한국해운물류학회, 제 53권, 2007, pp.43-64.
  7. 엄태훈, "동북아 물류 Hub구축을 위한 다국적기업의 FDI 결정요인 분석", 국제물류연구회 창립기념 국제세미나, 2003.
  8. 이훈형, SPSS를 이용한 데이터 분석, 청람, 2008.
  9. 임혜경, "경쟁을 고려한 최적가격 책정 모형 : 컨조인트 초이스 시뮬레이션을 이용하여", 서강대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  10. 전찬영(2007), 우리나라 환적화물에 관한 소고, 월간해양수산 통권 제 272호, pp.6-28.
  11. 정봉민, "동북아지역의 환적구조 및 환적수요 변화에 대한 고찰", 월간 해양수산, 통권247호, 한국해양수산개발원, 2005.
  12. 정태원, "부산항 컨테이너터미널 마케팅전략에 관한 연구", 한국해양대학교 대학원 박사학위논문, 2003.
  13. 최재선외 3인, 부산항 환적체계 개선방안 연구, 한국해양수산개발원, 2006.
  14. 한국컨테이너부두공단, 2008년 전국항 컨테이너화물 유통추이 및 분석, 2009.
  15. 한철환, "정기선사의 기항지 선택요인에 관한 실증연구", 한국항만경제학회지 , 제21권 제2호, 2005. 6.
  16. 허윤수 . 김율성, "고객세분화에 따른 항만선호도 비교분석", 한국항해항만학회지, 제28권 제3호, 2004, pp.193-198.
  17. 해운항만물류정보센터 http://www.spidc.go.kr/
  18. Alfred J. Baird, "Optimising the container transhipment hub location in northern Europe", Journal of Transport Geography, Vol.14, No.3, 2006, pp.195-214. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2004.12.004
  19. G-T. Yeo, M, Roe, and J. Dinwoodie, (2008), "Evaluating the competitiveness of container ports in Korea and China", Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 42, pp.910-921. https://doi.org/10.1016/j.tra.2008.01.014
  20. Jose Tongzon and Wu Heng, "Port privatization, efficiency and competitiveness: Some empirical evidence from container ports (terminals)", Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol.39, No.5, June 2005, pp.405-424. https://doi.org/10.1016/j.tra.2005.02.001
  21. Kevin Cullinane, Teng-Fei Wang, Dong-Wook Song, Ping Ji, "The technical efficiency of container ports: Comparing data envelopment analysis and stochastic frontier analysis", Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol.40, No.4, May 2006, pp.354-374. https://doi.org/10.1016/j.tra.2005.07.003
  22. Lirn, T. C., H. A. Thanopoulou & A. K. C. Beresford, "Transshipment Port Selection and Decision-making Behavior: Analysing the Taiwanese Case," International Journal of Logistics: Research and Application, 6(4), 2003, pp.229-244. https://doi.org/10.1080/13675560310001626990
  23. Lirn, T. C., H. A. Thanopoulou & A. K. C. Beresford, "An Application of AHP on Transshipment Port Selection : A Global Perspective," Maritime Economics & Logistics, 6(1), 2004, pp.70-91. https://doi.org/10.1057/palgrave.mel.9100093
  24. Malchow, M., Kanafani, A., "A disaggregate analysis of factors influencing port selection", Maritime Policy and Management, Vol.28, No.3, 2001, pp.265-277. https://doi.org/10.1080/03088830110060840
  25. Ng, K. Y. A., "Assessing the Attractiveness of Ports in the North European Container Transhipment Market: An Agenda for Future Research in Port Competition," Maritime Economics & Logistics, 8, 2006, pp.234-250. https://doi.org/10.1057/palgrave.mel.9100158
  26. Nir, A.S., Lin, K.,& Liang, G. S., "Port choice behaviour-from the perspective of the shipper", Maritime Policy and Management, Vol.33, No.2, 2003, pp.165-173.
  27. P.E. Green and V. Srinivasan, "Conjoint analysis in marketing: New developments with implications for research and practice", Journal of Marketing Vol. 54, 1990, pp.5
  28. Slack, B., "Containerization Inter-port Competition and Port Selection", Maritime Policy and Management, Vol.12, No.4, 1985, pp.293-303. https://doi.org/10.1080/03088838500000043
  29. Wei Yim Yap, Jasmine S.L. Lam, "Competition dynamics between container ports in East Asia", Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol.40, No.1, 2006, pp. 35-51. https://doi.org/10.1016/j.tra.2005.03.001
  30. Wiegmans, B. W., Hoest, A., Notteboom, T. E., "Port and terminal selection by deep-sea container operators", Maritime Policy and Management, Vol.35, No.6, 2008, pp. 517-534. https://doi.org/10.1080/03088830802469329