DOI QR코드

DOI QR Code

대학생들의 교양체육 수업만족도가 운동지속의사에 미치는 영향

Impact of Satisfaction with Physical Education, General Education Courses on Exercise Adherence in University Students

  • 한건수 (아칸수 주립대학교) ;
  • 한동수 (충남대학교 체육학과) ;
  • 조병준 (강원대학교 응급구조학과) ;
  • 문태영 (강원대학교 응급구조학과)
  • Han, Gun-Soo (Department of Health Science, Kinesiology, Recreation and Dance University of Arkansas) ;
  • Han, Do-Soo (Department of Physical Education ChungNam National University) ;
  • Cho, Byung-Jun (Department of Emergency Medical Service, Kangwon National University) ;
  • Moon, Tae-Young (Department of Emergency Medical Service, Kangwon National University)
  • 투고 : 2010.07.16
  • 심사 : 2010.09.08
  • 발행 : 2010.09.30

초록

본 연구의 목적은 대학생들의 교양체육 수업만족도가 운동지속의사에 미치는 영향을 규명하여 대학교 교양체육 수업을 더욱 활성화시키고 확대할 수 있는 방안을 모색하여 학생들이 지속적으로 체육활동에 참여할 수 있는 기초 자료를 제시하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 2009년 현재 대전시 및 충남에 소재한 4년제 대학에 재학 중인 남 여를 대상으로 486명을 표집하여 설문지를 실시하였다. 수집된 자료는SPSS 14.0을 사용하여 빈도분석, 신뢰도 분석, 기술통계분석, t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA) 및 상관분석을 실시하였고, 다음과 같은 결론을 얻었다. 대상자의 일반적 특성에 따른 수업만족의 하위요인 및 운동지속의사 차이에서 성별, 전공별, 학년에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났으며, 상관관계에서 수업만족도의 하위요인과 운동지속의사 간의 모두 정적(+) 상관을 나타내었다. 또한 교양체육의 수업만족도는 운동지속의사에 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 수업만족도가 높을수록 운동지속의사가 높음을 의미하며, 차후 평생체육에 참여를 유도하기 위해 대학 교양체육의 역할을 제시하고 있다.

The purpose of this study was to examine the impact of the satisfaction level of university students with Physical Education. general education courses on their exercise adherence, to seek ways of boosting college Physical Education. general education and ultimately to provide some information on how to urge students to keeping getting exercise. The subjects in this study were 486 male and female students who attend university in the city of Daejeon and Chungnam in 2009. After a survey was conducted, the collected data were analyzed with a SPSS 14.0 program. A frequency analysis, reliability analysis, descriptive statistics analysis, t-test, one-way ANOVA and correlation analysis were carried out. The findings of the study were as follows: as for the relationship of demographic characteristics to satisfaction with Physical Education. general education courses and exercise adherence, there were partially significant gaps in the two regards according to gender, major and academic year. All the subfactors of satisfaction with the instruction had a positive correlation to exercise adherence, and satisfaction with Physical Education. general education courses exerted a great influence on exercise adherence. It implied that better satisfaction with the instruction led to stronger exercise adherence, which suggests how college Physical Education. general education courses should be offered to encourage students to enjoy lifelong sports.

키워드

참고문헌

  1. 위소미, 대학 교양체육의 인식과 만족도에 관한 연구, 상명대학교 대학원 석사학위 논문, 2005.
  2. 이상섭, 대학교양체육 참여 동기와 몰입경험 및 수업 만족과의 관계, 단국대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  3. 최의창, 미래의 대학체육; 인문적 체육을 향하여,한국체육회보, 제78호, 2001.
  4. 국지수, 대학생의 교양체육 참여 동기에 따른 대인관계성향에 관한 연구, 상명대학교 대학원 석사학위 논문, 2005.
  5. 배금수, 대학 교양체육의 활성화에 관한 고찰, 여수대학교 논문집, 제13권 제1호, 2998.
  6. 최동진, 대학교양체육의 새로운 발전방안, 한국체육학회지, 제34권, 제1호, 1063-1071, 1995.
  7. Siedentop, D. Thinking different about secondary physical education. Journal of Physical Education & Dance, 64(9), 21-32, 1992.
  8. 장윤희, 대학 교양체육의 서비스 품질과 운동지속의사, 여가만족의 관계, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  9. 황수원, 대학생의 교양체육에 대한 인식도 조사 연구, 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문, 2000.
  10. 김석희, 신용석, 대학 스포츠 문화 연구, 한국체육학회지, 제41권, 제1호, 23-44, 2003.
  11. Burr, Wesley R. & Leigh, Geohhrey, K. & Day, Randall D. & Constantine, Hohn, Symbolic interaction and the family, in W. R Burr & R. Hill & F, I Ney & I. L. Reiss(Ed.), Contemporary thor about the family, Vol. 2, The Free Press, New York, 1979.
  12. 김금주, 대학 교양체육 수업의 선호도와 만족도에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, 2001.
  13. 정우관, 대학교양체육 참가자의 수업만족도와 지속적인 참여에 관한 연구, 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  14. 배용성, 대학 교양체육에 대한 인식과 수업만족도에 관한 연구, 목포대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
  15. 고대선, 강익원, 교양체육수업 참여동기가 자기효능감, 수업만족도, 대인관계성향에 미치는 영향, 한국사회체육학회지, 제36권, 943-954, 2009.
  16. 김판규, 양종훈, 대학생의 교양체육 수업만족도와 신체적 자기효능감의 관계, 한국체육학회지, 제17권 제3호, 461-469, 2008.
  17. 김홍선,. 중.고등학생의 체육수업 만족도에 관한 연구, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  18. 이승준, 대학 교양체육의 참여 동기에 따른 수업만족도 및 운동지속의사의 관계, 강원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  19. 장세영, 대학 교양체육 참여자의 참여동기, 수업만족, 운동지속의사 간의 관계 연구, 경기대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  20. 이상덕, 골프참가자의 참가동기와 몰입행동, 참가지속과의 인과관계, 한국체육학회지, 48(4), 311-321, 2008.
  21. 성태제, 알기쉬운 통계분석; 기술통계에서 구조방정식까지, 도설출판 학지사, 2007.
  22. 박소연, 체육교사의 리더십 유형이 중등학생의 체육수업 만족에 미치는 영향, 우석대학교 교육대학원 석사학위논문, 2009.
  23. 최희순, 대학교양체육의 참여요인과 운동지속의사의 관계, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2009.
  24. 원미옥, 대학생의 교양체육 수업 참여만족이 여가태도에 미치는 영향, 단국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  25. 김병찬, 대학교양체육의 수업 참가와 체육가치관 형성에 관한 연구, 경기대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.
  26. 서희진, 청소년의 스포츠참가와 또래관계 및 일탈행동의 관계, 한국체육학회지, 제42권 제3호, 143-152, 2003.
  27. 이근모, 중학생의 체육수업 인지와 수업만족 및 운동지속의사의 관계, 한국체육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  28. 이동준, 대학 교양체육의 재미거리와 운동지속의사의 관계, 한국체육학회지, 제45권 제3호. 131-140, 2006.
  29. 채재성, 성인의 스포츠사회화 경험과 생활체육 참가의 관계, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
  30. Gale, J. B. Rodnick, J. E. Factors related to adherence to an Exercise program of healthy adults. Medicine and Science in Sports and Exercise, 16(6), 544-549, 1984.
  31. Harris, D. V. Physical activity history and promotion in behavioral medicine. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 50(6), 1004-1017, 1970.
  32. Brooks, C. A causal modeling analysis of socio-demographics and moderate to vigorous physical activity behavior of American adults. Research Quarterly for Exercise and sport, 59(4), 328-338, 1988. https://doi.org/10.1080/02701367.1988.10609380
  33. Cratty N. J. Psychology in contemporary sport. Englwoods cliffs: prentice-hall, 1983.