References
- 김은심, 최혜진. (2010, 1). 현 유아교육 정책에 대한 학부모의 만족도 및 요구. 한국4년제유아교사양성대학교수협의회 제9차 세미나. 중앙대학교 대학원 국제회의실, 서울.
- 박은혜, 김명순, 신동주, 정미라. (2000). 세계의 유아 교육제도. 서울: 양서원.
- 박은혜. (2009, 12). 유아교사 측면에서 본 유아교육학제 개편. 유아교육대표자연대 만 5세 입학 관련 정책토론회. 국회의원회관 1층 대회의실, 서울.
- 서울교육감 후보들 "내가 당선되면 서울교육 이렇게 ... " (2010. 5. 31). 중앙일보, 자료검색일 2010, 6, 8, 자료출처 http://article.joins.com/article/article. asp?total_id=4207212&cloc=rss|news|society
- 신은수. (2009, 12). 세계의 유아교육 동향과 사회경제적 측면에서 본 유아교육학제 개편. 유아교육대표자연대 만 5세 입학 관련 정책토론회. 국회의원회관 1층 대회의실, 서울.
- 신은수. (2010, 1). 만 5세 초등학교 입학 연령 하향화에 대한 유아교육계 대응 경과 보고. 한국4년제유아교사 양성대학교수협의회 제9차 세미나. 중앙대학교 대학원 국제회의실, 서울.
- 이미정. (2010, 3). '초등학교 취학연령 1년 앞당기기'안의 고찰. 2010년 제1차 육아선진화 포럼. 프레스센터 19층 기자회견장, 서울.
- 조운주, 조경자. (2010, 1). 만 5세 누가 가르쳐야 하는가?: 유아교사교육을 중심으로. 한국4년제유아교사양성 대학교수협의회 제9차 세미나. 중앙대학교 대학원 국제회의실, 서울.
- 조형숙. (2010, 1). 만 5세 누가 가르쳐야 하는가?: 초등교사의 인식을 중심으로. 한국4년제유아교사양성대학 교수협의회 제9차 세미나. 중앙대학교 대학원 국제 회의실. 서울.
- 취학연령 하향 방안에 교수들도 반발 (2009. 11. 26). 한국대학신문, 자료검색일 2010, 4, 8, 자료출처 http://www.unn.net/News/detail.asp?nsCode=57905
- 한유미, 오연주, 권정윤, 강기숙, 백석인. (2005). 스웨덴의 아동보육제도 연구. 서울: 창지사.
- Allodi, M. W. (2007). Child care and pre-schools in Sweden. Ricerche di Pedagogiae Didattica, 2, 1-10.
- Chatterjee, A. (2008). The Swedish model of education. Center for Civil Society, India. Retrived 2010. 4. 10, from www.ccsindia.org/
- Frising, B. (2005). A Few Remarks on Men in Child Care and Gender Aspects in Sweden. Paper presented at the conference on men in childcare. London.
- Gran, B. (1979). Forms for co-ordination between pre-school and the lower grades of school: Pedagogical and Psychological Problems, no. 375. Lund: Lararhagskolan I Lund Pedagogiskpsykologiska institutionen.
- Hansen, M. (1999). Professionals Meet: Teachers, Recreational Instructors and Co-ordination. Acta Universitatis Gothoburgensis, Goteborg, Sweden.
- Holmlund, K. (1996). Let the Children Come to Us. Pre-school Teachers and the Struggle for Pre-schooling 1854-1968. Umea: Borea Bokforlag.
- Haggblom, J., Melander, H., & Sahlstrom, F. (2002, September). The Constitutive Web: A First Analysis of Interaction Patterns in the Swedish Pre-school and Pre-school Class. Paper presented at the ECER conference, Lisboa, Portugal.
- Johansson, I. (2002). Parents' view of transition to school and their influence in this process. In H. Fabian & A. W. Dunlop(Eds.). Transitions in the early years: Debating continuity and progression for young children in early education. (pp.76-86). NewYork: Routledge.
- Kega, Y. (2007). Preschool class for 6-year-olds in Sweden: UNESCO policy brief on early childhood, no. 38. Paris: UNESCO.
- Karbby, G. (2002). Report to international country archives(INCA). Unpublished manuscript.
- Lumholdt, H., & McGrath, M. K. (2007). The Swedish Pre-school Class: One of a Kind. Stockholm: Myndigheten for Skolutveckling.
- Moss, P. (2000). Workforce issues in early childhood education and care. Paper presented at the Consultative meeting on International Developments in Early Childhood Education and Care, Columbia University, New York.
- Moss, P., & Bennett, J. (2006, September). Toward a New Pedagogical Meeting Place? Bringing Early Childhood into the Education System. Briefing paper for a Nuffield Education Seminar, Nuffield, UK.
- Munkharmmar, I. (2001). From co-ordination to integration. Unpublished doctoral dissertation, Lulea tekniska universitet. Lulea, Sweden.
- Myndigheten for Skolutveckling (2004). Building Bridges: Report on the Government Commission to Integrate the Preschool, the Kindergarten, the Elementary School and the Leisure Time Center. Stockholm: Myndigheten for Skolutveckling.
- OECD (2006). Starting Strong II: Early Childhood Education and Care. Paris: OECD.
- Pramling-Samuelsson, I., & Sheridan, S. (2004). Recent issues in the Swedish preschool. International Journal of Early Childhood, 36(1), 7-22. https://doi.org/10.1007/BF03165937
- Pramling-Samuelsson, I., & Mauritzson, U. (1997). To Learn at Six. Stockholm: Skolverket.
- Samuelsson, I. P. (2006). Teaching and learning in preschool and the first years of elementary school in Sweden. In J. Einarsdottir & J. T. Wagner.(Eds.). Nordic childhoods and early education. (pp.101-132). Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
- Socialstyrelsen (1987). Advice From the National Board of Health and Welfare. Stockholm: Allmanna Forlaget.
- SOU (1994). The Foundation for Lifelong Learning: A Child Mature School. Stockholm : Utbildningsdepartementet.
- Skolverket (2009a). Children, Pupils and Staff: National Level. Part 2. Stockholm: Skolverket.
- Skolverket (2009b). Costs: National Level, Part 3. Stockholm: Skolverket.
- Taguchi, H. L., & Munkhammar, I. (2003). Consolidating Governmental Early Childhood Education and Care Services Under the Ministry of Education and Science: A Swedish Case Study. Paris: UNESCO.
- UNESCO (2002). Integrating Early Childhood into Education: The Case of Sweden. UNESCO Policy Brief on Early Childhood, no. 3. Paris: UNESCO.