Water Circulation Structure in the Chinju Bay of Korea

진주만의 해수순환 구조

  • Kim, Cha-Kyum (Dept. of Naval Architecture and Civil Eng., Gyeongnam Provincial Namhae College) ;
  • Lee, Jong-Tae (School of Civil and Environmental Engineering, Kyonggi Univ) ;
  • Jang, Ho-Sik (Dept. of Naval Architecture and Civil Eng., Gyeongnam ProvincialNamhae College)
  • 김차겸 (경남도립남해대학 조선토목계열) ;
  • 이종태 (경기대학교 토목환경공학부) ;
  • 장호식 (경남도립남해대학 조선토목계열)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2010.07.26
  • Published : 2010.08.31

Abstract

A seasonal circulation patterns in the Chinju Bay (CB) were suggested from the observed data at two channels of the Noryang Channel (NC) and the Daebang Channel (DC) during the period from 2005 to 2008. The water circulation in the CB is mainly controlled through the NC and the DC. In winter, tidal current at the surface layer of the NC flows from the Kwangyang Bay (KB) eastward into the CB, whereas the current at the bottom layer flows from the CB westward into the KB. In summer, tidal current at the surface layer of the NC goes from the CB westward into the KB. The flow system at the NC shows the typical pattern of thermohaline circulation. In spring, tidal current at the surface layer of the eastern part of the DC flows out into southeastern open ocean. However, in summer, the current in the western part of the DC flows into the CB through the DC. Also, the velocity in the western part of DC is 50~70 cm/sec stronger than that in the eastern part. To obtain better understanding on the seasonal circulation pattern in the NC and the DC, additionally the detailed studies on the field measurements and three dimensional numerical modeling are needed.

진주만에서 계절별 해수순환구조의 특성을 해석하기 위해 진주만의 서쪽인 노량수로와 동쪽인 대방수로에서 해수유동을 2005년부터 2008년까지 장기간 관측하였다. 진주만의 해수유동은 주로 노량수로와 대방수로를 통한 해수교환에 의해 지배된다. 동계 노량수로의 표층에서 조류는 광양만에서 동쪽인 진주만으로 유입하는 흐름이 발생하고, 저층에서는 진주만에서 서쪽인 광양만으로 유출하는 흐름이 발생하고 있다. 하계 노량수로의 표층에서 조류는 진주만에서 서쪽인 광양만으로 유출하는 흐름이 발생하고 있다. 즉, 노량수로에서 해수순환은 전형적인 열염분순환 형태를 보여주고 있다. 춘계 동-대방수로의 표층에서 조류는 진주만에서 외해로 유출하는 중력순환류가 발생하고 있다. 그러나, 하계 서-대방수로에서는 전층에 걸쳐 진주만내로 유입하는 흐름 양상을 보여주고 있다. 유속의 크기는 서-대방수로에서 유속이 동-대방수로에서 유속보다 약 50~70 cm/sec 정도 크게 나타났다. 노량수로와 대방수로에서 계절별 해수순환 패턴을 보다 정확하게 해석하기 위해서는 현장관측과 3차원 수치모형실험에 관한 상세한 연구가 추가적으로 수행되어야 할 것으로 사료된다.

Keywords

References

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