DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Performance Evaluation of the College-Entrance Processes

대학 입학전형별 학업성취도 연구

  • Received : 20100700
  • Accepted : 20100800
  • Published : 2010.10.31

Abstract

The goal of the entrance examination models is to promote promising and potential students who are suitable for post-secondary education purposes. Recently, a promotion system based on the admissions supervisors has been the major role for the promotion of students. Various statistical models and methods should be applied for the better and reasonable promotion of promising Korean and international students. In this study, we applied the proper methods in statistical methodologies and show the meaningful results on the performance evaluation of the several entrance examination models for a university in Seoul, Korea.

대학 입학전형은 각 대학의 교육목적에 맞고 그 교육목표를 이룰 수 있는 적합한 인재상에 부합하는 학생들을 선발하는 것에 있다. 그리고 최근 입학사정관제의 도입으로 학생의 잠재력을 발굴하여 선발하는 전형을 정착시키려는 노력을 하고 있다. 이 점에서 과연 다양한 평가방식이 학생들의 질적 특성까지 반영하여 그들의 잠재력이 잘 평가되는지, 또 전형요소에 따라 계열, 모집단위 등의 특성에 맞는 학생들이 제대로 평가되고 있는지에 대하여 통계적 타당성을 검증할 필요성이 있다. 대학학업성취도를 바탕으로 하여 여러 요인들의 영향력을 통계적 방법으로 분석한다.

Keywords

References

  1. 김정수 (1997). <고교 성적과 수능 성적 및 대학 성적간의 상관성>, 경북 대학교 석사 학위.
  2. 김현철 (2004a). 대학생의 학업성취(I): 대입전형요소와 학습동기의 예측력 비교, <교육학연구>, 42, 343-378.
  3. 김현철 (2004b). 대학생의 학업성취(II): 학업성취도에 대한 새로운 예측변수의 탐색, <한국교육>, 32, 247-274.
  4. 이해경 (1999). <상관 분석에 의한 입학고사와 대학 성적의 분석>, 공주 대학교 석사 학위.
  5. 최국렬, 이동석 (2000). GLM을 이용한 대학학업성취도 분석, <응용통계연구>, 13, 11-18.
  6. 허명회, 전성연 (1996). 입학선발지표와 대학학업성취도의 관련성, <교육학연구>, 34, 299-310.
  7. Betts, J. R. and Morell, D. (1999). The determinants of undergraduate grade point average, the relative importance of family background, high school resources, and peer group effects, Journal of Human Resources, 34, 268-293. https://doi.org/10.2307/146346

Cited by

  1. Association analysis of admission factors and academic achievement vol.25, pp.6, 2014, https://doi.org/10.7465/jkdi.2014.25.6.1475
  2. A study of college students who were granted special admissions for vocational high school students vol.24, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7465/jkdi.2013.24.4.763