사이버대학에서 교수실재감, 인지적 실재감, 사회적 실재감과 학습성과와의 구조적 관계 규명

The Structural Relationship among Teaching Presence, Cognitive Presence, Social Presence, and Learning Outcome in Cyber University

  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 하영자 (한양사이버대학교 교육공학과) ;
  • 유지원 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 김은경 (이화여자대학교 교육공학과)
  • 투고 : 2010.02.01
  • 심사 : 2010.04.08
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 연구는 사이버대학에서 교수실재감, 인지적 실재감, 사회적 실재감과 학습성과와의 구조적 인과관계를 분석하여 사이버교육의 개발 및 운영전략 모색에 기초자료를 제공하려고 한다. 2009년 1학기, W사이버대학생을 802명을 대상으로 교수실재감, 인지적 실재감, 사회적 실재감 및 학습성과를 조사하고 이들간의 관계를 분석하였다. 연구 결과 첫째, 교수실재감과 인지적 실재감은 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 실재감은 학업성취도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 사이버대학에서의 사이버교육의 질 제고를 위해 요구되는 교수설계 및 운영전략을 제언하였다.

This study aims to analyze the causal relationship among teaching, cognitive, social presence and the learning outcome. It also provides the base data on the development of cyber education and its management strategies. During the first semester of 2009, 802 students at W cyber university completed surveys about their learning experience in teaching presence, cognitive presence, social presence, and learning outcome. The results indicated that there was a meaningful effect of teaching presence and cognitive presence on satisfaction, and that of cognitive presence on academic achievement. Based on these results, this study suggests instructional design methods and management strategies to improve the quality of learning in cyber universities.

키워드