차세대 디지털교과서를 위한 기반기술 및 적용에 관한 연구

Fundamental study on the technology and application for the Next Generation Digital Textbook

  • 손원성 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 한재협 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 최진용 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 서종훈 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 최윤철 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 한탁돈 (연세대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 임순범 (숙명여자대학교 멀티미디어과학과)
  • Sohn, Won-Sung (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education) ;
  • Han, Jae-Hyeop (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education) ;
  • Choy, Jin-Yong (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education) ;
  • Seo, Jong-Hoon (Dept. of Computer Science, Yonsei University) ;
  • Choy, Yoon-Chul (Dept. of Computer Science, Yonsei University) ;
  • Han, Tack-Don (Dept. of Computer Science, Yonsei University) ;
  • Lim, Soon-Bum (Dept. of Multimedia Science, Sookmyung Womans University)
  • 투고 : 2010.01.26
  • 심사 : 2010.03.25
  • 발행 : 2010.06.30

초록

현재 진행되고 있는 디지털교과서 시범사업은 연구학교를 중심으로 다양한 컨텐츠 활용 및 연구사례 등을 도출하고 있다. 그러나 현재의 디지털교과서는 기존 온라인 학습콘텐츠와 유사한 상호작용 및 교수학습 모델을 제공하며 특히 태블릿 기반 콘텐츠의 학습효과 및 탐구능력 등과 같은 연구사례가 부족한 실정이다. 본 논문에서는 태블릿 기반의 차세대 디지털교과서를 위한 교수학습 모델을 제안하며 특히 디지털 잉크 기반의 스케치 인터페이스 및 증강현실 기술을 이용한 상호작용 모델을 설계하였다. 제안된 연구기법은 학습콘텐츠로 구현되었으며 이를 통한 교수자와 학습자간의 활발한 상호작용 및 학습몰입감의 효과를 규명하였다. 본 연구의 결과는 향후 미래형 디지털교과서 개발 및 적용 시 효과적인 개발방안이 될 것이다.

The digital textbook project which embarked by the Ministry of Education, Science and Technology has focused on experiments and practices from the school designated by the government. However the previous research about digital textbook provides static interaction models and teaching-learning models analogous to web-based learning based desktop PC even the framework of the digital textbook is based of Tablet PC. This paper provides learning and teaching models for next generation digital textbook which based digital inking techinques for sketcth interface and AR(augmented reality) interactions between teacher and learner. The proposed method of this paper is applied to educational contents and we found positive effect which is supported by statistical experiments. The results of this study in the future and the future development of digital textbooks in effect will be an effective development plan.

키워드