A Study on the Needs of Space Use for u-School Design - Through the survey research on the middle and high school students' and teachers' needs for the teaching and learning space -

u-스쿨 디자인을 위한 학교시설 사용 요구에 관한 연구 - 중.고교 학생 및 교사의 교수-학습공간 사용 요구를 중심으로 -

  • 박정은 (부산대학교 교육대학원 가정교육) ;
  • 박수빈 (부산대학교 주거환경학과 및 노인생활환경연구소)
  • Received : 2010.04.30
  • Accepted : 2010.06.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Information & Communication Technology(ICT), called ubiquitous computing, changes our environment in many ways. It also acts on educational environment in concert with new pedagogy. Korean Government gives an efforts to set up the u-School as the educational environment supported by ICT. This study aims to find efficient uses of ICT to cope with the changing education environment and emerging needs of users. The survey research follows the pilot study on the model of future school. The students and teachers in six schools located in Busan answered the questionnaire and 752 individuals were analyzed by the statistical method including frequencies, crosstabs, ANOVA, and factor analysis. The conclusions are as follows: (1) Highly demanded were the u-School facilities to provide pleasant environment as the teachers and students have to spend most of time in classroom, or school premises. In addition, the infrastructures were so desperately required that students are able to control their textbooks and belongings, and efficiently utilize a variety of data. (2) The classroom volume should be planned a bit smaller than the current number of students so that teachers are relieved from the burden of too many student. The needs of students to interact with more students can be bolstered by utilization of ICT. (3) The respondents feel the high needs of computer for student, electronic blackboard, electronic lecture desk, microphone and computer for teacher as the teaching and learning facilities. This showed high needs for teaching and learning facilities enabling the active and individual learning through the use of ICT at education environment. In conclusion, the study proposes the fundamental data to combine u-School elements proper to the current learning and school environment, from the analysis on the use of school facilities, with the subjects, the users of education environment.

Keywords

References

  1. 강이철 외, 유비쿼터스 기반의 학교모델 개발 연구, 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2007-15, 2007
  2. 권성호 외, u-러닝 연구학교 실천사례 분석, 한국교육학술정보원, 2006
  3. 김재윤 외, 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서의 교육의 미래 모습, 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2004-27, 2004.
  4. 김태영 외, "살기좋은 지역만들기"를 위한 삶의 질 향상 매뉴얼, 행정자치부, 2007
  5. 박의숙, 웹 프로젝트 학습과정의 설계 및 U-School에서의 적용에 관한 연구, 백석대 석사논문, 2006
  6. 박인우 외, 교수-학습 환경의 변화와 u-Class의 발전전망, 한국교육학술정보원, 연구자료 RM 2006-84, 2006a
  7. 박인우 외, 유비쿼터스 환경을 지향하는 미래교실 구성 방안, 한국교육학술정보원, 연구보고 CR 2006-14, 2006b
  8. 백종실, U-SCHOOL에서의 컴퓨터를 이용한 가정교과교육 연구, 천안대 석사논문, 2004
  9. 서정희 외, 미래교육을 위한 u-러닝 교수.학습 모델 개발, 한국교육학술정보원, 연구보고 CR 2005-12, 2005
  10. 신동국, 초등학교 학습공간의 유비쿼터스 시스템 적용 방향에 관한 연구, 한국교원대 석사논문, 2008
  11. 신유리, 학습동기유발 중심의 유비쿼터스 기반 교수 학습 모델 개발, 건국대 석사논문, 2008
  12. 오정은, 교사의 u-러닝 운영 능력 향상을 위한 교육과정 개발, 광주교육대 석사논문, 2009
  13. 이영길, 학습자 수업환경 인식조사를 통한 유비쿼터스 교실모델연구, 창원대 석사논문, 2006
  14. 이인숙 외, u-러닝 연구학교(4주제) 효과성 측정 지표 개발 및 평가 연구, 교육인적자원부, 경기도교육청, 한국교육학술정보원, 연구보고 CR 2007-11, 2007
  15. 이재분 외, 유비쿼터스 사회에서의 평생학습 활성화 정책방안 연구, 한국교육개발원, 2006
  16. 임숙녀, u-Education을 고려한 교실 모델에 관한 연구, 동아대 석사논문, 2004
  17. 조현호 이재훈, 유비쿼터스 환경의 교실 공간 계획에 관한 기초적연구, 한국교육시설학회지 14(4), 2007
  18. 한선관 외, u-School을 위한 u-러닝 서비스 모델 탐구 - u-러닝 연구학교 사례 분석을 중심으로-, 한국실과교육연구학회 14(2), 2008
  19. 황종성 외, u-Korea 전략 연구 연구보고서, 한국전산원, 2004
  20. 부산 대신초등학교, 유비쿼터스 인프라 구축 및 활용을 통한 미래형 학교 모델링 방안 탐색, 2007
  21. 부산 해강고등학교, 유비쿼터스 컴퓨팅 기술 활용을 통한 u-스쿨 운영 방안, 2007
  22. http://www.ubiq.com/hypertext/weiser/UbiHome.html
  23. http://Word.tta.or.kr
  24. http://www.moe.gov.sg/initiatives/prime, 2009
  25. http://www.ida.gov.sg, "world-First BackPack. NET Center to Impact the Future of Education in Singapore", 2005. 3. 2
  26. http://www.crescent.edu.sg, 2009