A Study on Service Quality of Mobile Internet Affecting Customer Satisfaction

모바일 인터넷의 서비스 품질(Mobisqual)이 사용자 만족에 미치는 영향

  • 허민 (한국관광연구원) ;
  • 김준우 (인천대학교 경영학부) ;
  • 김연수 (인천대학교 산업경영공학과)
  • Received : 2010.05.12
  • Accepted : 2010.06.10
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Mobile internet has been emerged as a key IT infrastructure while mobile internet service equipments such as smart phones have been introduced in this mobile market. These mobile internet services would be more widely spread in shorter period because the wired internet services are already popular in our life and mobile internet services have the typical characteristics that ubiquitous has. This study investigates the research model for mobile internet services based on previous researches and tests it via questionnaire. The findings are that some of features such as joy and sufficiency are statistically significant as expected.

최근 스마트 폰과 같은 모바일 인터넷 기기들이 모바일 시장에 도입된 이래 모바일 인터넷은 중요한 IT 인프라로서 부각되고 있다. 이러한 모바일 인터넷 서비스는 기존의 인터넷이 이미 구축되어 있고 또한 모바일 서비스가 갖고 있는 유비쿼터스(ubiquitous)의 특성 때문에 짧은 기간에 가장 많이 보급되었던 것이다. 본 연구는 기존의 서비스 품절의 연구모델을 기반으로 모바일 서비스에 대한 연구모델을 제안하고 이를 설문지(SERVQUAL)를 통해 검증하고자 하였다. 연구 결과로서 연구 모델을 구성하고 있는 외부 요인 중 서비스 품질의 유희성, 충족성 등의 요인들은 예측했던 바와 같이 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며 본 연구에서 제안된 연구모텔은 수용되었다.

Keywords