초등학교 과학 수업에서 교사와 학생 간에 과학 실험 목적 인식의 차이가 발생하는 원인 분석

An Analysis on the Factors that Causes the Difference between Teachers and Students on the Perception of the Laboratory Class Aims in Elementary School

  • 투고 : 2010.10.29
  • 심사 : 2010.12.30
  • 발행 : 2010.12.31

초록

이 연구의 목적은 초등학교 과학 수업 시간에 수행되는 실험 목적에 대한 교사와 학생의 인식에 대한 차이가 발생하는 원인을 분석하는 것이다. 이를 위해 초등학교 6학년 10개 학급의 교사와 학생을 대상으로 반구조화된 심층 면담으로 통해 자료를 수집하였다. 면담의 범주는 크게 실험목적, 실험 목적의 지도 여부, 실험 수업 진행 방법, 평가 방법등 네 가지이다. 교사와 학생간에 실험 목적 인식의 차이가 발생하는 원인은 교사의 관점에서는 실험 목적에 대한 교사의 미지도, 교사가 의도한 실험 목적과 다르게 운영되는 실험 수업, 실험 목적과 유리되는 평가 방법의 문제에 기인한 것으로 나타났다. 실험 수업에서 교사가 의도한 실험 목적이 고려되어 지도되고 있지 않기 때문에 학생들이 실험 목적을 정확하게 인지하지 못하는 것이다. 교사들은 실험 활동을 통한 과학탐구능력의 향상을 중요하게 생각하고 있지만, 이것이 실험 수업을 통해 학생들에게 실질적으로 전달되지 못하고 있어 학생들이 과학탐구능력의 중요성을 인식하고 못하고 있다. 또한 타당한 평가도구나 방법의 부족으로 인하여 교사들은 실험의 중요한 목적인 학생들의 과학탐구능력을 중요한 부분으로 평가하지 못하고 있다. 따라서 탐구적 실험 중심의 과학-교수 학습이 효과적으로 이루어지기 위해서 초등교사들은 학생들에게 실험의 중요한 목적인 과학탐구능력을 강조하여 명시적으로 지도할 필요가 있다.

The purpose of this study was to find out the factor that causes the difference on understanding the aim and perception of laboratory activities between teachers and students. For this study, in-depth interview was conducted for sixth grade students and teachers of 10 classes. The questionnaire of the interview can be divided into 3 sections: the aim of laboratory activities, whether teachers present the aim of laboratory activities, the method of laboratory class progress and the evaluation method. The factors that bring about the difference between the teachers and the students on perception of the aim are the absence of proper guidance on the aim of laboratory activities, the laboratory classes that the progress out of teachers' intention and evaluation method that is the performed without any relationship with the aim of the laboratory activities. Because the teacher-intended aim of laboratory activities is not properly presented, students can't percept the accurate aim. Even though teachers recognize the importance of the improvement of science process skill acquired through laboratory activities, this is not delivered practically in the class and students also can't percept the importance of science process skill.

키워드