초록
비즈니스 개체와 고객과의 채널로써 주소 및 위치정보의 중요성이 대두되고 있다. 그러나 도로명과 건물번호를 기본으로 하는 새주소 체계를 사용하도록 하는 새주소 사업이 전개됨에 따라 우편 물류 및 고객정보관리 측면에서 다양한 문제점이 발생하고 있다. 이에 따라 우편번호를 포함하는 주소정보와 지리정보로 대표되는 위치정보와의 통합 및 활용 방안이요구되고 있는 실정이다. 본 연구에서는 새주소 체계 하에서 정부기관 및 기업에서 주소정보와 위치정보를 관리하는 현 상황에서의 문제점을 분석하고, 이에 대한 개선 방안을 코드체계 및 데이터베이스의 연계 관점에서 제시하고자 한다.
Address and location information is gaining importance as a channel between business entities and customers. However, as the new address scheme, which is based on street name and building number, is deployed, various problems occurred in the areas of postal service, logistics and management of customer information. And therefore it is necessary to make plans for integration and application of address information and location information. In this study, we clearly identify the problems when the governments and companies manage the address and location information under the circumstances of new address system. And we suggest improvement plans from the viewpoint of code scheme and database linkage.