Research of Fashion Merchantability of Fashion Illustrations - Focusing on Expression Techniques used in Fashion Products between 2002 and 2008 -

패션 일러스트레이션의 패션 상품화에 관한 연구 - 2002년~2008년 패션 상품에 나타난 표현기법 중심으로 -

  • 이미정 (동덕여자대학교 의상디자인과) ;
  • 곽태기 (세종대학교 패션디자인학과)
  • Received : 2009.03.04
  • Accepted : 2009.12.14
  • Published : 2010.05.31

Abstract

There had been studied for a function of fashion illustration that has various capability of differentiation among fashion products since year 2000. A fashion products adopted the illustration is stand out not only to increase the goods profits by consumers who is willing to purchase the products with specified identity but also to execute differentiation strategy in a market. The aim of this study is the theoretical approach of fashion illustration and examined the development process of the products based on the supporting documents of cooperations, other records and actual application cases. Also, expression techniques of fashion illustration, image features and etc. are mainly studied and following representative results are projected through the data. First, the success of fashion commercialization using fashion illustration should have mutual organic function which requires three factors such as product project, marketing, the role of illustration. Second, An illustration of hand drawing expression technique is more helpful in differentiation of fashion product than using computer graphic, embroidery, collage technique and the fashion products vividly expressed with sensuous illustration tend to have higher preference. Third, the possibility of success the fashion products is often affected by the distinct identification and the precise positioning while the illustration is used.

Keywords

References

  1. LG경제연구원 (2005). 2010 대한민국 트렌드. 서울: 한국경제신문사.
  2. 성광숙(2000). 패션일러스트레이션의 상업적 기능과 특성에 관한 연구. 복식. 50(7).
  3. 박인재 (2001). 패션 신상품개발에 관한 연구. 중앙대학교 박사학위논문.
  4. 장문호 (1975). 복식미학. 서울: 서울대학교 출판국. p. 167.
  5. 이견실 (1990). 인쇄매체 광고 디자인. 서울: 도서출판 나남. p. 207.
  6. 박미래 (1987). 패션 일러스트레이션. 서울: 경춘사. p. 3.
  7. Cally Blackman (2007). 100 years of Fashion Illustration. Chroncile Books Llc p. 9.
  8. 박선위 (2003). 광고에 활용된 현대 패션 일러스트레이션에 관한 연구. 부천대학교 p. 71.
  9. 어덜트 캐쥬얼경영성과 (2003). 자료검색일 2008.06.10. 자료출처 www.impiconsulting.com/kor/html/files
  10. STYLE.COM. 2002 S/S 아프카디우스. 자료검색일 2008.11.4. 자료출처 www.style.com
  11. GOOGLE.CO.KR. 2004 S/S 치치뉴욕. 자료검색일 2008.11.5. 자료출처 www.google.com
  12. STYLE.COM. 2006 F/W 아이스버그. 자료검색일 2008.11.10. 자료출처 www.style.com
  13. STYLE.COM. 2008 S/S 프라다. 자료검색일 2008.11.10. 자료출처 www.style.com
  14. 민정선 (2003). 패션 잡지에 나타난 패션 일러스트레이션의 표현양식에 대한 연구. 연세대학교 석사학위논문. p. 28.
  15. STYLE.COM. 2002 S/S 디젤. 자료검색일 2008.11.3. 자료출처 www.style.com
  16. STYLE.COM. 2002 S/S 베르나르 윌헴. 자료검색일 2008.11.3. 자료출처 www.style.com
  17. 이주현 (1999). 패션 일러스트레이션의 테크닉. 서울: 학문사. p. 18.
  18. STYLE.COM. 2007 S/S 엘레나 아크마둘리나. 자료검색일 2008.11.8. 자료출처 www.style.com
  19. FIRSTVIEWKOREA.COM. 2006 F/W 발렌티노. 자료검색일 2008.11.4. 자료출처 www.firstviewkorea.com
  20. 배우민 (2004). 소재개발에 따른 이미지표현연구. 디지털디자인학연구. 10. p. 11.
  21. STYLE.COM. 2006 F/W 츠모리 치사토. 자료검색일 2008.11.8. 자료출처 www.style.com
  22. ELLE GOLF 2003 S/S 자료검색일 2008.10.28, 자료출처 www.elle-shop.co.kr/golf/
  23. 박선위 (2003). 광고에 활용된 현대 패션 일러스트레이션에 관한 연구. 부천대학교 p. 74.
  24. 이주현 (1999). 패션 일러스트레이션의 테크닉. 서울: 학문사. p. 19.
  25. 김성민 (2001). 패션일러스트레이션을 위한 재료와 기법. 서울: 이즘. p. 114.
  26. POPENTERPRISE. 2008 S/S 자료검색일 2008.11.12. 자료출처 www.popenterprise.com
  27. FIRSTVIEWKOREA.COM. 2006 F/W 로베르토 까발리. 자료검색일 2008.11.4. 자료출처 www.firstviewkorea.com