이야기치료 집단상담이 아동의 역기능적 신념과 공격성에 미치는 영향

The Effects of Narrative Therapy Group Counseling on Children's Dysfunctional Beliefs and Aggression

  • 투고 : 2009.09.07
  • 심사 : 2010.01.07
  • 발행 : 2010.02.28

초록

The purposes of this study were to examine the effects of narrative therapy group counseling on children's dysfunctional beliefs and levels of aggression. The subjects were 20 students in grade 5 who had been randomly assigned to an experimental group and a control group. The experimental group was treated with narrative therapy group counseling. The experiment was performed over 10 sessions for 10 weeks. In order to test the experimental effects, post testswere administered after treatment. The results were analyzed by means of MANOVA. The findings of the study were as follows : Compared to the control group, the experimental group experienced a significant reduction in dysfunctional beliefs and levels of aggression.

키워드

참고문헌

  1. 양유성(2004). 이야기치료. 서울 : 학지사.
  2. 여광응.정용석(1999). 인지적 행동수정의 통합적 접근. 서울 : 양서원.
  3. 강순미(2007). 청소년 자아존중감 향상을 위한 이야기 치료 집단프로그램. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 고미영(1998). 아동과 청소년의 공격성에 대한 연구. 한국 정신보건 사회사업학회, 6, 51-75.
  5. 김경숙(2006). 초등학교 6학년의 부정적 인지과정.분노 경험.공격성 간의 관계. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김선숙(2007). 부모의 양육행동이 아동의 공격성에 미치는 영향; 정서조절의 매개효과를 중심으로. 한국사회복지연구, 32, 65-95.
  7. 김인희(1999). 대학생의 비합리적 신념과 분노의 관계. 명지대학교 사회교육대학원 석사학위논문.
  8. 김정원.김현주(2007). 아동의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구. 한국아동교육학회 아동교육, 16(2), 85-93.
  9. 김현정(2004). 인지적 행동수정 프로그램이 아동의 공격성 감소와 학교적응력 향상에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위논문.
  10. 김혜경(2008). 학교부적용 청소년을 위한 이야기치료 프로그램 개발. 서울여자대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 서수균.권석만(2005). 비합리적 신념, 자동적 사고 및 분노의 관계. 한국심리학회지 임상, 24(2), 327-339.
  12. 서수균.권석만(2006). 내담자 집단의 분노와 우울 수준에 따른 분노사고와 비합리적 신념의 특성. 한국심리학회지 임상, 25(2), 417-427.
  13. 서현아.지은주(2000). 사회정보처리모텔을 중심으로 한 공격성에 관한 연구. 경성대학교 논문집, 21(2), 137-155.
  14. 성은주.성현란(2005). 인지행동치료 프로그램이 비행청소년의 공격성 및 충동성 감소에 미치는 영향. 한국심리학회, 2005, 128-129.
  15. 심은영.김정모(2004). 이야기치료를 통한 우울 성향 아동의 자아개념 변화 사례연구. 한국아동심리 재활학회, 8(2), 49-64.
  16. 양유성(2004). 이야기 치료 : 이야기치료의 상당 원리와 방법론. 상당과 선교, 45, 6-34.
  17. 오채미.공인숙(2007). 아동이 지각한 부모의 양육행동이 아동의 공격성에 미치는 영향. 한국가정관리학회, 25(4), 139-149.
  18. 이금단.손정락(2000). 이야기심리치료가 중학생의 자살생각 감소에 미치는 영향. 한국심리학회, 19(4), 645-658.
  19. 이정숙 외(2008). 학교폭력예방 프로그램이 중학생의 학교폭력 가해행동, 피해행동 및 대인관계에 미치는 효과. 정신간호학회, 17(4), 481-490.
  20. 이춘정(2009). 이야기치료를 활용한 초등학교 저학년의 학교폭력 예방 프로그램 개발. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 이치형(2006). 한국 교회의 이혼 가정의 치유를 위한 대안과 이야기 치료의 접목. 한국기독상당연구, 40, 73-99.
  22. 한영경(2008). 중학생의 관계적 공격성에 영향을 주는 개인 내적 요인. 아주대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 홍세희.조용래(2006). 역기능척 신념검사 단축판의 구성; Rasch 평정척도모형의 적용. 한국심리학회, 25(3), 865-880.
  24. Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. NY : International Universities Press.
  25. Brems C. (1999). A comprehensive guide to child psychotherapy. Boston : Allyn and Bacon.
  26. Coie, J. D., Terry, R., Lenox, K., Lochman, J., & Hyman, C. (1995). Childhood peer rejection and aggression as predictors of stable patterns of adolescent disorder. Development and Psychopathology, 7, 697-713. https://doi.org/10.1017/S0954579400006799
  27. Dodge, K. A, & Crick, N. R. (1996). Social information-processing mechanisms in reactive and proactive aggression. Child Development. 67(3), 993-1002. https://doi.org/10.2307/1131875
  28. Douglas, F. (1995). Vengeance, anger and irrational beliefs in inmates : A caveat regarding social desirability. Personality anti Individual Differences, 18(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/0191-8869(94)00134-E
  29. Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. Secausus, NJ : Citadwl Press.
  30. Eron, Leonard D. (1987). The development of aggressive behavior from the perspective developing behaviorism. American Psychologist, 42(5), 435-42.
  31. Gordon, D. (1978). Therapeutic metaphors. Cupertino, C.A. : Meta.
  32. McAdams, D. P. (1988), Power, intimacy, and the life story : personalogical inquiries into identity. N.Y. : Guilford Press.
  33. Hoffman, J. C. (1986). Law, freedom, and story : the role of narrative in therapy, society, and faith. Waterloo, Ont., Canada. Wilfrid Laurier University Press; Atlantic Highlands, N.J.; Humanities Press.
  34. Hoyt, M.(Ed). (1994). Constructive therapies l. N.Y. : The Guilford Press.
  35. Olweus D. (1979). Stability of aggressive reaction patterns in males. Psychological Bulletin, 86(4), 852-75.
  36. Kottman, T., & Stiles, K. (1990). The mutual storytelling technique : an adlerian application in child therapy. Individual Psychology Journal of Adlerian Theory : Research and Practice 4, 148-156.
  37. Patterson J. C. (1991). Childhood peer rejection, aggression, withdrawal, and perceived competence as predictors of self-reported behavior problems in preadolescence. Journal of Abnormal Child Psychology, 19(4), 427-449. https://doi.org/10.1007/BF00919087
  38. Robertson, M., & Barford, F. (1979). Story making in the psychotherapy with a chronically ill child. Journal of Pediatric Psychology, 4(2), 147-164. https://doi.org/10.1093/jpepsy/4.2.147
  39. Strand, P. S. (1997). Toward a developmentally informed narrative therapy. Family Process, 36(4), 325-339. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1997.00325.x
  40. Wass, G. A. (1988). Social attribution biases of peer-rejected and aggressive childres, Child Development, 59(4), 969-975. https://doi.org/10.2307/1130263
  41. White, M. (1995). Re-authoring Lives: Interview & essays. Adelaide : Dulwich Centre Publication.