DOI QR코드

DOI QR Code

Art Education through Artwork: Focusing on the Mathematical Principle

미술작품을 통한 미술교육: 수학 원리를 중심으로

  • Received : 2010.01.25
  • Accepted : 2010.03.24
  • Published : 2010.04.28

Abstract

Mathematical principle is present in artwork or architectural building. It is important for middle school students to find these mathematical principles in artwork. But it is difficult to achieve original purpose of art education through student activity that only looks for mathematical principle present in artwork and architectural building. Thus, it is necessary for students to have activities to find mathematical principle in artwork for themselves through artistic experience and appreciation of artwork and to create, appreciate and express new artwork to which they apply the mathematical principle. In this article, I researched a couple of artwork or architectural buildings from this point of view in which mathematical principle is present. I also developed hypothetical teacher activities and student activities for program by providing artwork of Escher in which mathematical principle is present as an example.

미술작품이나 건축물에 수학 원리가 내재해 있다. 중등학교 학생들이 미술작품에서 이러한 원리를 찾는 일은 중요하다. 하지만, 미술작품이나 건축물에 내재한 수학 원리를 찾는 것 자체만의 학생 활동은 미술교육 본연의 목적을 달성하기 어렵다는 것이다. 그러므로 미술 교육의 목적을 달성하기 위해서는, 미적 체험과 작품 감상을 통하여 학생들 스스로 미술작품에서 수학 원리를 찾고, 이 원리를 응용한 새로운 작품을 구성하고, 감상하고, 표현하는 활동이 필요하다는 것이다. 이러한 관점에서, 본 논문에서는 수학 원리가 내재한 몇 몇 미술작품이나 건축물을 조사하였다. 그리고 학생 스스로 미술작품에서 수학 원리를 찾고, 이 원리를 이용하여 새로운 작품 구성 활동 능력을 기대할 수 있는 프로그램 모델을 구성하였다. 또한, 수학 원리가 내재한 Escher의 작품을 예로 들어 프로그램에서의 교사활동과 학생활동을 가상적으로 구성하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 고시 제 79호 [별책 13], "미술과 교육과정", 2007.
  2. 김인숙, 신인숙, "구성주의에 기초한 미술도형 활동이 유아의 창의성 및 공간능력에 미치는 영향", 미래유아교육학지, 15권, 1호, pp.137-161, 2008.
  3. 류시천, 윤찬종, "에셔(M.C. Escher) 작품의 프랙탈 속성에 관한 연구", 통권 제45호, 제 1호, 2001.
  4. 송혜영, "미술과 수학을 연계한 감상학습자료 개발: 고등학교 1학년을 중심으로", 영남대학교 교육 대학원 석사학위논문, 2009.
  5. 양영오, 조동호, "수학의 역사 상.하." 경문사, 2000.
  6. 유광찬, "통합교육과정," 교육과학사, 1998.
  7. 임법재, "인체비례론: 고대로부터 르네상스까지", 홍익대학교 출판부, 1980.
  8. 장경윤, 강문봉, 박경미, "간추린 수학사: 인간, 문명, 수학과의 만남", 경문사, 2002.
  9. 장효진, "피보나치 수와 황금비를 활용한 교수-학 습지도 자료 개발 연구: 중등수학", 전남대학교 교육대학원 석사논문, 2002.
  10. 정은주, "주제 통합에 의한 미술-수학 교과 학습 모형 연구: 애셔 작품을 중심으로", 서울대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2004.
  11. 추준호, "카오스 이론과 예술작품의 프랙탈 이미지 연구", 신라대학교 대학원 석사학위 논문, 2002.
  12. 채희진, "기하영역에서의 수학 외적 연결성에 관한 연구", 이화여자대학교 교육대학원 수학교육 석사학위논문, 1998.
  13. A. G. Andrew, "Developing spatial sense-a moving experience." Teaching Children Mathematics, 2, pp.209-293, 1996.
  14. http://en.wikipedia.org/wiki/M._C._Escher