Abstract
Item response theory provides a fixed results about students, regardless of the item difficulty and discrimina-tion and it is also a kind of item analysis methods which provides the same proper competence scores to students in spite of them taking different test repeatedly. In this paper, we researched item difficulty and item discrimina-tion and analyzed items in the national academic aptitude test which were given from 2000 to 2009 in the past 10 years through item response theory, especially, in connection with given items about statistical unit. As a result, we found that about 60 percents of the items were too difficult for high school students to solve, however, item discrimination proved to be great.
문항반응이론은 문항의 난이도와 변별도가 검사를 치른 집단에 무관하게 항상 일정하며, 학생들이 매번 다른 검사를 치른다고 해도 자신의 고유한 능력점수를 받도록 하기위한 문항분석방법이다. 본 연구에서는 2000년부터 2009년까지 최근 10년 동안 대학수학능력시험에 출제되었던 통계영역 문제에 대하여 문항반응이론을 통한 분석을 실시하고 문항변별도와 문항난이도 등에 대해서 알아보았다. 그 결과 거의 60%의 문항이 어려운 문항으로 나타났다. 그러나 문항변별도는 비교적 양호한 것으로 판명되었다.