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Relation Among Big 5 Personality Factors, Job Involvement and Customer Orientation of Hotel Employees

호텔직원의 Big 5 성격요인, 직무몰입 및 고객지향성간의 영향관계

  • 이채은 (세종대학교 호텔관광경영학과) ;
  • 이진영 (국제대 관광경영계열)
  • Received : 2010.04.05
  • Accepted : 2010.06.01
  • Published : 2010.07.28

Abstract

This study aims to find the influential relation amongst Big 5 personality factors, job involvement and customer orientation of hotel employees and to provide methods to develop their personality factors suitable for a organization Firstly, detailed verification findings of regression analysis on Big 5 personality factors and job involvement were suggested as following; Job attachment of hotel employees influenced their extroversion and friendliness. Also, sincerity and stability had significant effects on job responsibility and task significance had significant. Secondly, regression analysis was performed to identify the results of job involvement and customer orientation and the detailed verification results are as following; Satisfaction of customers' needs had significant effect on job attachment and job responsibility. In addition, service for response to customers' contacts meaningfully influenced job responsibility and task significance.

본 연구는 호텔직원의 Big 5 성격요인과 직무몰입, 직무몰입과 고객지향성의 영향관계를 발견하는 것이며, 호텔직원의 성격요인을 조직에 어울리게 더욱 발전시키는 방법을 제공하는 것을 목적으로 한다. 첫째, Big 5 성격요인과 직무몰입의 회귀분석결과의 세부적인 검증결과는 다음과 같이 제시되었다. 직무애착은 외향성과 친화성에 유의한 영향을 주었다. 직무책임감, 직무중요성은 성실성과 안정성이 유의한 영향을 주었다. 둘째, 직무몰입과 고객지향성의 회귀분석의 결과의 세부적인 검증결과는 다음과 같이 제시되었다. 고객욕구충족의 경우는 직무애착과 직무책임감이 유의한 영향을 주었다. 고객응대서비스는 직무책임감과 직무중요성이 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

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