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Depaysement in Henry Selick's Animations

헨리셀릭의 애니메이션에 나타난 데페이즈망 기법

  • 박윤오 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과, 숙명여자대학교 시각영상디자인학부) ;
  • 김재웅 (홍익대학교 대학원 미술학, 중앙대학교 첨단영상대학원 영상학과)
  • Received : 2010.04.19
  • Accepted : 2010.06.21
  • Published : 2010.07.28

Abstract

In the base of tale stories, main character in Henry Selick's works is always faced with CAOS situation such as the separated world as two part real and cyber. That makes audience feel the sense of the real. I concentrated to research how audiences' estimate was formed and reversed and what type of surrealism techniques will happened in the animation for the near future. Animation will be shown the new possibilities with extension and harmony of all kinds of arts expression. This paper examines the study of animations by Henry Selick who is the world famous stop-motion animation director, production Art director. The case works are focused on 'Depaysement technique of Surrealism' in his works.

헨리셀릭은 동화적 세계관을 기초하여 이원화된 상황 설정으로 주인공을 현실과 가상세계의 혼돈영역에 위치하게 만든다. 이러한 두 공간의 역할에 따른 초현실주의 이미지의 재현이 애니메이션의 표현기법을 확장해주고 있으며, 동시에 프로덕션 디자인의 새로운 가능성을 제시해준다. 디테일한 프로덕션 디자인작업으로 유명한 애니메이션 감독 헨리 셀릭의 작품들을 분석 연구하고, 그의 작품 속에 초현실주의의 데페이즈망 기법이 어떻게 반영되어있는지를 알아본다.

Keywords

References

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