DOI QR코드

DOI QR Code

Utopianess in the Early Disney Animation: Focusing on Benjamin's thought on Mickey Mouse

초기 디즈니 애니메이션의 유토피아적 가능성 : 미키 마우스에 관한 벤야민의 사유를 중심으로

  • 최정윤 (가톨릭대학교 성심교정 디지털미디어학부)
  • Received : 2010.03.12
  • Accepted : 2009.06.23
  • Published : 2010.07.28

Abstract

In the society where contradiction of modernism in 20th century was vividly exposed and paradigm was being changed from text culture into visual culture according to the development of technology, Benjamin tried to practically suggest solutions for socio-historical problems he was facing. In contrast with Adorno who criticized cultural industry, Benjamin found out the possibility to overturn existing value order and innovate reality in mass art media having emerged according to the development of new technology. And such Utopian possibility appears in his thought on the early Disney animation even if it is fragmentary. This thesis reviews how Utopian possibility was realized in the early Disney animation, which had been thought by Benjamin.

20세기 초 근대성의 모순이 첨예하게 드러나고 테크놀로지의 발달에 따라 문자문화에서 시각문화로의 패러다임이 전환하는 사회 속에서 벤야민은 당대가 직면한 사회 역사적인 문제들의 해결책을 실천적으로 제시하고자 했다. 문화산업을 비판한 아도르노와는 대조적으로 그는 새로운 테크놀로지의 발달에 의해 등장한 대중예술매체에서 기존의 고정된 가치질서들을 전복시키고 현실을 변혁하는 가능성을 발견한다. 그리고 이러한 유토피아적 가능성은 비록 파편적이기는 하나 디즈니 초기 애니메이션에 대한 그의 사유에서 나타난다. 본 논문은 벤야민이 사유했던 유토피아적 가능성이 초기 디즈니 애니메이션에서 어떻게 구현되고 있는지를 고찰한다.

Keywords

References

  1. P. Wells, Animation and America, Rutgers University Press: New Brunswick, New Jersey, p.19, 2002.
  2. E. Leslie, Hollywood Flatlands, Animation, Critical Theory and the Avant-Garde, Verso, pp.18-19, 2004.
  3. 폴 웰스, 애니마톨로지@: 애니메이션 이론의 이해와 적용, 한창완, 김세훈 옮김, 한울아카데미, p.379, 1998.
  4. E. Leslie, Hollywood Flatlands, Animation, Critical Theory and the Avant-Garde, Verso, pp.80-81, 2004.
  5. 강수미, "인간학적 유물론과 예술의 생산과 수용-발터 벤야민의 초현실주의를 중심으로", 미학, 제52집, pp.34-40, 2007(12).
  6. W. Benjamin, "Karl Kraus," Gesammelte Schriften (이하 GS로 표기), Bd.VII,1, Unter Mitwirkung von Theodor W. Adorno & Gershom Scholem, Hrsg, von Rolf Tiedemann and Hermann Schweppenhauser, Suhrkamp Verlag: Frankfurt am Main, p.354, 1972-1989.
  7. W. Benjamin, "Erfahrung und Armut," GS, Bd.II.3, p.215, 1972-1989.
  8. W. Benjamin, "Zu Micky-Maus," GS, Bd.VI, p.144, 1972-1989.
  9. E. Leslie, Hollywood Flatlands, Animation, Critical Theory and the Avant-Garde, Verso, p.82. 2004.
  10. W. Benjamin, "Das Kunstwerk in Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit," GS, Bd.I, p.375, 1972-1989.
  11. W. Benjamin, GS, Bd.I, pp.375-376, 1972-89.
  12. W. Benjamin, "Erfahrung und Armut," GS, Bd.II.3, pp.218-219, 1972-1989.
  13. W. Benjamin, "Das Kunstwerk in Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit," GS, Bd.I, p.376, 1972-1989.
  14. E. Leslie, Hollywood Flatlands, Animation, Critical Theory and the Avant-Garde, Verso, p.112, 2004.
  15. W. Benjamin, "Erfahrung und Armut," GS, Bd.II.3, pp.218-219, 1972-1989.
  16. E. Leslie, Hollywood Flatlands, Animation, Critical Theory and the Avant-Garde, Verso, p.102, 2004.
  17. 노르베르트 볼츠, 컨트롤된 카오스: 휴머니즘에서 뉴미디어의 세계로, 윤종석 옮김, 문예출판사, p.354, 2000.