Abstract
With the beginning of foreign workers' immigration since 1990, Korea has faced multi-cultural society. At the same time, the number of female marriage immigrants have constantly increased. But the social services for immigrants are not yet prepared. According to the research on the actual condition of immigrants' culture enjoyment, which was done by Ministry of Culture, Sports and Tourism of Korea, the most preferable leisure activity of immigrants is 'sightseeing'. So this study focused on improvement of web contents of tourism information to satisfy the information needs of immigrants. Concretely, this study analysed the present condition of the existing tourism web contents, and analysed deeply the web site 'Tourism Busan' for special reference. Especially this study tried to analyse VOD images among web contents of 'Tourism Busan', and provided concrete improvement plan for that. And also this study processed interview with marriage immigrants to provide web site evaluation at the level of immigrants' eyes. As a result of evaluation, immigrants was the most dissatisfied with 'contents quality', and showed lower dissatisfaction at 'service quality', 'interface quality' factors.
1990년 이후 외국인 노동자의 이주를 시작으로 최근 우리 사회는 다문화사회에 직면하고 있다. 아울러 한국에서 결혼이민자도 지속적으로 증가하고 있다. 이처럼 이주민과의 공존이 사회적 화두가 되고 있지만, 이들에 대한 사회적 서비스는 미비한 실정이다. 최근 문화체육관광부의 이주민 문화향수실태조사에 의하면, 이주민이 가장 희망하는 여가 활동은 '여행'으로 나타났다. 이러한 사회적 추세를 고려하여 이 연구는 이주민의 한국 여행에 대한 정보요구에 부응할 수 있도록 관광정보 웹 콘텐츠의 개선 방안을 모색하였다. 구체적으로 기존 관광 웹 콘텐츠의 현황을 분석하고 웹사이트 '부산 문화관광'을 주요 사례로 분석하였다. 특히, 여행관련 웹 콘텐츠 중 VOD영상에 대한 분석을 시도하고 구체적인 개선방안을 제시하였다. 또한 이 연구를 위하여 이주민들과의 인터뷰를 거침으로써 이주민의 눈높이에 맞춘 웹사이트 평가를 시도하였다. 평가결과, 콘텐츠품질에서 가장 불만족으로 나타났으며, 그 다음으로 서비스, 인터페이스 순으로 불만족한 것으로 조사되었다.