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Construction of the Positioning Strategy by Internet Portal Image Appraisal

인터넷 포털이미지 평가에 따른 포지셔닝전략 구축

  • Received : 2010.01.28
  • Accepted : 2010.03.17
  • Published : 2010.03.28

Abstract

Currently, due to the rapid growth of Internet businesses, competition is deepening even in Internet portal markets. In markets where competition is severe, companies can no longer hold a competitive advantage if they cannot deliver their own distinguished, unique images to customers. Therefore, this research planned to establish distinguished positioning strategies by comparing competition relationships among portals which go through building positioning maps and understanding the evaluation attributes and ideal points of internal portal images preferred by segmented customer groups. College students who are heavy users of the Internet were selected as research subjects, and they were led to make an evaluation of the image of Internet portals they mainly use. The analysis result showed that attributes distinguished the most among portals were entertainment, additional service, and convenience while the attribute distinguished the least was customer service. Moreover, understanding of preference and ideal points regarding portals also showed significant differences by segmented groups. Such research results are expected to become meaningful raw data in regards to building distinguished market segment strategies in Internet portal markets.

현재, 인터넷 비스니스의 급성장으로 인해 인터넷 포털시장에서도 경쟁이 심화되고 있다. 경쟁이 심한 시장에서 고객에게 차별화된 자사만의 독특한 이미지를 전달할 수 없다면 더 이상 경쟁우위를 차지할 수가 없다. 따라서 본 연구에서는 포지셔닝 맵 구축을 통한 포털간의 경쟁관계를 비교하고 세분집단별로 소비자들이 선호하는 인터넷 포탈이미지 평가속성과 이상점을 파악하여 차별화된 포지셔닝전략을 수립하고자 하였다. 연구대상은 인터넷다량이용자층인 대학생들을 대상으로 주로 이용하는 인터넷포털에 대해 이미지평가를 하도록 하였다. 분석결과 포털 간에 가장 차별화되어 있는 속성은 오락 및 부가서비스와 편리성이며 가장 차별화되지 않은 속성은 고객서비스로 나타났다. 포털에 대한 선호도와 이상점파악에서도 세분집단별로 유의한 차이가 있었다. 이러한 연구결과는 인터넷 포털시장에서 차별적인 시장세분화전략수립에 있어서 의미있는 기초자료가 될 것으로 본다.

Keywords

References

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