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Design and Development of U-Commerce

U-Commerce System 설계 및 구현

  • 김재필 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김영철 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 이동철 (제주대학교 경영정보학과)
  • Received : 2009.12.24
  • Accepted : 2010.02.03
  • Published : 2010.03.31

Abstract

RFID and Kiosk has been acquiring the essential position not only for providing simple information but also as the tool for establishing Ubiquitous based society. Especially it can be said that the time for developing various Kiosks as important methods to conducting marketing and service through the differentiation and easiness on dealing information has come. Considering the present requirement, 'U-Commerce System' has been designed and developed. In the system, the RFID reader installed in 'U-Shop Kiosk System' recognizes the RFID tag on situated the specific products and detail product information and related multimedia advertisement are provided. Moreover, when the customers have the needs to purchase concerned products on the spot, they can pay and order by using credit cards. By employing the system, the amount of stock and delivery condition can be monitored in real time and the gathered information in DB can be used for dealing with stock related matters. In addition, a system can be developed to monitor and manage the remote shops in real time base. Furthermore, to overcome the limit of simple unmanned ubiquitous style Kiosk, the possibility of developing an expansion model of ubiquitous style CRM Kiosk has been suggested.

RFID와 Kiosk는 유비쿼터스 사회 기반 조성을 위한 필수적인 기기로 자리매김하고 있다. 본 연구는 유비쿼터스 시대에 유통매장의 효율적 관리와 고객 만족도 극대화를 위해 차별화되고 다양한 서비스와 마케팅을 수행할 수 있는 U-Commerce 시스템을 설계, 구현하였다. 상품에 부착된 RFID 태그를 Kiosk에 탑재된 RFID 리더에 인식시켜 상품의 상세 정보 및 관련된 멀티미디어 광고 콘텐츠를 제공하고, 바로 구매까지 가능토록 한다. 실시간으로 재고 물품의 수량 및 출고현황을 모니터링 및 정보를 관리할 수 있는 시스템을 구축 하였다. 제안된 U-Commerce를 위해 설계한 U-Shop Kiosk 시스템은 점원과의 흥정, 결재 단계를 생략 수 있고, 단순한 무인점포의 유비쿼터스형 Kiosk가 아닌 유비쿼터스 환경하의 고객 데이터를 수집, 저장, 활용하고 다시 고객에게 피드백 함으로써 유비쿼터스형 CRM의 확장 모델로 발전 가능성을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김재윤, 유비쿼터스컴퓨팅 비즈니스모델과 전망, u코리아포럼, 2004.2.25
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