Abstract
EMR(Electronic Medical Record) is being broadly used in general medical institution, but it could be more efficient and convenient if patients could use it themselves. Because present EMR is the formula written by medical experts with professional words, the patient can not identify his detailed symptoms and even the name of disease. Otherwise, the patient should have many efforts for obtaining his medical records. To solve this problem, this study developed Patient-Accessible EMR system, which was founded as one of patient-centric medical services, and it shows that the patient can take his medical information without medical experts.
EMR(Electronic Medical Record)이란 종이문서 방식을 사용하는 의료차트 대신에 모니터로 출력되는 형식의 의료차트를 말한다. 현재 통용되는 EMR은 전문 의료인이 전문적인 용어 써놓은 양식이기 때문에, 그 의료기록의 실제 주인인 환자는 의료인의 부가적인 설명 없이는 자신의 자세한 증세는 물론 병명조차 정확히 확인하기 힘들다. 이에 환자에게 있어 매우 시간 소모적이고 노동집약적인 과정으로 환자가 의료인을 거쳐서 자신의 의료정보를 얻는 방식보다는 환자가 직접 그 정보를 얻는 방식이 필요하다. 따라서 본 연구는 EMR이 갖는 이러한 문제를 해결하기 위해 환자가 의료인을 거치지 않고 직접 자신의 의료정보를 얻기 위한 환자 접근행 EMR 응용 시스템의 비즈니스 모델을 제시한다.