Abstract
The criteria of tugboat requirement in domestic trading ports have been determined by the administrator of regional maritime affairs and port office on the basis of the regulations for the tugboat operations and management. But, there is a little confusion that the criteria of tugboat requirement and method for calculation of them are different from port to port and total power calculated on the basis of power per tugboat requirements by the number of tugs is not in accordance with total required power for the use of tug in several ports. The comparison of tugboat requirements among domestic major ports showed that it should be necessary for the criteria to be made in unified form. Because the current criteria are only on the basis q the ordinary condition with wind velocity under 10m/s, the criteria on the condition of the wind velocity over 10m/s are suggested to be necessary for the precautions against a disaster such as unexpected strong winds or typhoon.
국내 주요 무역항에서는 예선운영 및 업무처리요령에 근거하여 지방해양항만청장이 예선의 사용기준을 정하여 운영하고 있다. 그러나 예선의 사용기준 및 소요마력에 대한 산출 방식이 각 항만마다 상이하고, 일부 항만의 경우 예선 사용마력에 대한 사용척수와 총 사용마력이 달라 예선 운용에 혼선이 예상된다. 본 연구에서는 국내 주요 무역항의 예선 사용기준을 상호 비교하여 문제점을 도출하고, 예선의 총 소요마력 산출 근거를 기초로 선박규모별 예선 사용에 대한 일원화된 기준을 제안하였다. 또한, 현행 예선사용기준은 풍속이 10m/s 미만인 통상적인 경우에 해당되므로 갑작스런 돌풍 및 태풍 등으로 인한 재난대비 차원에서 그 이상의 풍속에 대한 기준도 제시하여 예선 운영세칙에 포함할 젓을 제안하였다.