DOI QR코드

DOI QR Code

Manufacture of Calligraphy-carving Artworks Using Carbonized Board

탄화보드를 이용한 서각작품 제작

  • Park, Sang-Bum (Department of Forest Resources Utilization, Korea Forest Research Institute) ;
  • Chong, Song-Ho (Department of Forest Resources Utilization, Korea Forest Research Institute) ;
  • Byeon, Hee-Seop (College of Agriculture & Life Science, Institute of Agriculture & Life Science, Gyeongsang National University) ;
  • Ryu, Hyun-Soo (College of Agriculture & Life Science, Institute of Agriculture & Life Science, Gyeongsang National University)
  • 박상범 (국립산림과학원 녹색자원이용부) ;
  • 정성호 (국립산림과학원 녹색자원이용부) ;
  • 변희섭 (경상대학교 농업생명과학대학, 농업생명과학연구원) ;
  • 류현수 (경상대학교 농업생명과학대학, 농업생명과학연구원)
  • Received : 2010.03.04
  • Accepted : 2010.03.26
  • Published : 2010.05.25

Abstract

This study was focused to make a wooden plate that is engraved with writings or pictures on the medium density fiberboard (MDF), and then to produce a calligraphy-carving artwork by carbonization of the carved MDF. The external appearances and anatomical changes were investigated on the carbonized MDF and aesthetic characteristics was also discussed. No split and no twist were found after the carbonization (at $850^{\circ}C$) of the calligraphy-encarved MDF, shrinkages of the MDF were observed with portions of 21.8% in length, 18.8% in width and 43.5% in thickness, and 69.2% of weight loss with density decrease of 14.8% were observed as well. From the observation of the carbonized board by a scanning electron microscope, specific phenomena were found: the adhesives, surrounding the fiber's surface and pits, were carbonized, the woody fibers were changed smoothly, the pits were opened, the fiber' size was uniformized, and the organization was compacted. By the combination of handmade calligraphy-woodcarving and crack-free carbonizing methods, it was able to find a new method for manufacture carbonized calligraphy-woodcarving artwork. It is concluded that the calligraphy-woodcarving artwork using carbonized board can be a new access for the eco-friendly art that has the advantage of the functionality of charcoal and the aesthetic of calligraphy-woodcarving simultaneously.

중밀도섬유판(MDF)에 글씨나 그림을 새김질한 목판을 제조하고, 이를 탄화하여 서각작품을 제작하는 방법을 개발하였다. 섬유판의 탄화에 따른 외형적 및 조직학적 변화를 검토하고 제작된 탄화보드 서각작품에 대한 미학적 특징을 고찰하였다. 서각한 MDF를 $850^{\circ}C$에서 탄화한 결과, 할열이나 뒤틀림은 관찰되지 않았으며, 치수는 가로 21.8%, 세로 18.8%, 두께 43.5% 줄어들었고, 중량은 69.2%, 밀도는 14.8% 감소하였다. 탄화보드의 전자 현미경에 의한 관찰 결과, 당초 섬유의 표면과 벽공을 둘러싸고 있던 접착제가 탄화되면서 목질섬유의 표면이 매끄럽게 변하고 벽공이 개열되며 섬유의 크기가 균일화되고 조직이 치밀화되는 현상을 나타내었다. 수작업에 의한 서각기법과 무할열 탄화기법의 융합에 의해 새로운 탄화보드 서각작품의 제작이 가능하였다. 탄화보드 서 각작품은 목탄의 기능성과 서각의 아름다움을 부여하는 새로운 친환경 예술영역의 한 분야로서 이용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김기현, 황석연, 성창근, 최영신. 2005. 수집되는 고서 및 목판류에서 발생되는 미생물의 인체에 대한 안전성 조사. 기록관리보존 제10호: 63-102.
  2. 김상철. 2004. 알기 쉬운 서각기법. 이화문화출판사. p. 126.
  3. 류현수, 정성호, 변희섭. 2009. 목재의 미세조직구조를 이용한 서각작품 제작. 한국가구학회지. 20(1): 15-20.
  4. 박상범. 2007. 목질패널류를 이용한 유해 VOC 흡착 탄화패널 및 그 제조방법. 특허 제10-0776545.
  5. 박상범, 이상민, 박종영, 이선화. 2009. 섬유판을 이용한 무할렬 탄화보드 제조. 목재공학. 37(4): 293-299.
  6. 박상진, 이원용, 이화형. 1988. 목재 조직과 식별. 향문사. pp. 112-115.
  7. 박상진. 2003. 목판 및 종이(韓紙)의 재질 분석. 국학연구 제2집: 301-325.
  8. 박선기. 2009. 박선기 조각전. 한국일보 2009년 10월 18일자.
  9. 오승원, 변희섭. 2002. MDF로 제조된 우드세라믹의 성질. 목재공학 30(2): 115-120.
  10. 이선화, 박상범, 권성민, 박종영, 김남훈. 2009. 주사전자현미경 및 X선 회절법에 의한 탄화 MDF의 특성. 목재공학. 37(3): 208-215.
  11. 조명웅. 1994. 한국의 서각(1). 미술세계 117호: 124-129.
  12. 道祖土靖子. 2003. つくって楽しむ炭アート. 創森社 : p. 75.
  13. 木質複合材料技術硏究組合編. 1998. 木質複合材料硏究成果報告書. 2章. 炭素材料による機能性木質材料の開發: 209-374.
  14. Core, H. A., W. A. Cote, and A. C. Day. 1961. Characteristics of compression wood in some native conifers. Forest Prod. J. 11: 362-365.
  15. Kercher A. K. and D. C. Nagle. 2002. Evaluation of carbonized medium-density fiberboard for electric applications. Carbon 40: 1321-1330. https://doi.org/10.1016/S0008-6223(01)00299-8