A Case Study for Efficient Blended Learning Management

효율적인 혼합형 학습 운영을 위한 사례연구

  • 권오영 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부)
  • Received : 2010.05.06
  • Accepted : 2010.06.07
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Using the Operating Systems course that is offered by online, a blended learning mixed up with face-to-face lecture and e-learning for O.S. course has been carried out. In order to find a efficient management way of the blended learning, we build up two groups: one group named 01 takes a class which consists of two hours face-to-face lecture and one hour online study per week and the other group named 02 takes a class which consists of two hours online study and one hour face-to-face lecture. According to the result of a mid-term examination, the Cohen's d between two groups is 0.165. It means the small effect size. The 01 group has higer average and smaller variance than 02 group. However, 02 group has more students who earn high score than 01 group. In conclusion, if students can well carry out the self-regulated learning, then the blended learning mixed up with 02 group style is suitable. Otherwise, face-to-face lecture or the blended learning like 01 group style is suitable.

온라인 강의가 제공되는 운영체제 교과목을 활용하여 면대면 강의와 온라인 강의를 혼합한 혼합형 학습을 진행하였다. 혼합형 학습의 효율적인 운영방안을 찾기 위하여 01분반은 2시간의 면대면 교육과 1시간 온라인 교육으로 강의를 구성하였고, 다른 02분반은 2시간의 온라인 교육과 1시간의 면대면 교육을 구성하였다. 중간고사 평가 결과 두 집단의 Cohen's d는 0.165로 큰 차이는 없었지만, 면대면 교육 시간이 많았던 01분반의 평균이 온라인 교육 시간이 많았던 02분반의 평균보다 조금 높았으며, 학생들의 점수 분산이 작았다. 반면 고득점자는 02분반이 많았다. 자기 주도형 학습이 용이한 온라인 교육이 많은 분반에서 더 많았다. 자기 주도 학습을 잘 수행할 수 있는 상위권 학생은 온라인 교육이 강조된 혼합형 학습이 적합하고, 그렇지 않은 학생들은 면대면 중심의 학습이 적합한 것을 알 수 있었다.

Keywords