A Study on the Effect of Inter-departmental Dynamics on Relationship Commitment and Performance in International Freight Forwarder

국제물류주선업체의 부서 간 역학관계가 관계몰입과 성과에 미치는 영향

  • 홍동완 ((주) 대우로지스틱스) ;
  • 하명신 (부경대학교 국제통상학부)
  • Received : 2010.10.31
  • Accepted : 2010.12.08
  • Published : 2010.12.30

Abstract

Because of rapid changes in business environment and fierce competition, firms are facing a more competitive environment and a more serious global competition. Many of the previous literatures have indicated that a business which increases its market orientation will improve its market performance. Numerous authors have argued the interdepartmental dynamics as prior factor to market orientation, and relationship commitment are an essential part of successful long-term relationships. Based on previous literatures, this study proposes the structure about interdepartmental dynamics, market orientation, relationship commitment and performance. The purpose of this paper is to find the impact of market orientation and relationship commitment on customer performance. In addition, this suggests interdepartmental dynamics as prior factor to market orientation. Results indicate that interdepartmental connections can reduce interdepartmental conflict, and lower conflict is a key factor of market orientation. Furthermore, this paper finds evidences that support the mediating effects of the relationship commitment between market orientation and customer performance.

본 연구는 국제물류주선업체의 부서 간 역학관계가 시장지향성에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 시장지향성이 관계몰입을 통해 고객성과에 미치는 영향에 대해 규명하여 국제물류주선업체의 경쟁력을 향상시키고자 실시하였다. 연구결과 부서 간 연계를 통해 부서 간 갈등수준이 낮아져야 시장지향성이 높아진다는 것을 알 수 있었다. 하지만 시장지향성이 고객성과에 미치는 영향에 대해서는 유의한 영향력을 확인할 수 없었으며, 시장지향성은 관계몰입이라는 매개변수를 통해 고객성과에 유의한 영향을 미친다는 점이 밝혀졌다. 현재 우리나라의 국제물류주선업의 시장은 매우 경쟁적이며, 경쟁전략의 대부분이 비용전략이며, 비용전략은 다른 경쟁기업이 고객에게 제공하는 비용에 따라 수시로 바뀌는 실정임을 비추어 볼 때, 국제물류주선업체들은 출혈경쟁을 지양하고, 고객기업과의 신뢰형성과 장기적인 관계유지를 위해 노력을 기울여야 경쟁력이 강화될 것으로 보인다.

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