A Study on the effect Malevich's Suprematism on Architectural Ideology of Mies van der Rohe

말레비치(K.Malevich)의 절대주의 회화(絶對主義 繪畵)와 미스 반 데르로에(MiesvanderRohe)의 건축사상(建築思想)에 관한 비교연구(比較硏究)

  • Received : 2010.10.23
  • Accepted : 2010.12.13
  • Published : 2010.12.26

Abstract

This study aims to compare the Malevich's 'non-objectivity' and Mies van der Rohe's 'almost nothing'. K. Malevich who, as a painter, was a pioneer of abstract art and an initiator of Suprematism, was sought an ultimate value of art to non objective world, namely non of consciousness or a world of a non-being, In the same way, 'Mies van der Rohe was also sought for architectural space of non objectivity, as non of objective, being introduced 'less is more' or 'almost nothing' to architectural space.

Keywords

References

  1. 최태만, 미술과 혁명, 1판, 도서출판 재원, 1988
  2. 유진 런, 김병익 역, 마르크시즘과 모더니즘, 문학과 지성사. 1991
  3. 윤재희, 지연순 편저, 구성주의 건축, 도서출판 세진사
  4. K.Malevich : Form Cubism and Futurism to Suprematism : the New Painterly Realism, 1915
  5. Vittorio Magnago Lampugnani. ARCHITEKTUR UND STADTEBAU DES 20. JAHRHUNDERTS, 1980. 이호정 역, 현대건축의 조류, 태림문화사, 1989
  6. K.Frampton, modern architecture-a criticalhistory, Thames and Hudson Ltd, London, 정영철 윤재희 역, 현대건축사(2), 도서출판 세진사, 1988
  7. 이일, 소련 현대미술을 생각한다-소련 현대미술전에 거는 기대-소련 현대미술전, 중앙일보사, 1990.8
  8. 주서령, 김광현, 절대주의와 프라운의 색채구성에 관한 연구-근대건축의 색채조형에 관한 연구(2)-, 대한건축학회 논문집, 1995.7
  9. 신건축사, 건축 20세기 2권, 6월 임시증간호, 1991