Innovative Retail Strategy of CJ O Shopping

CJ오쇼핑의 혁신적인 소매유통전략

  • Han, Sang Lin (College of business Administration, Han-Yang University) ;
  • Lee, Sang Hyun (Department of Management, Business School, Dongguk University) ;
  • Hong, Sung Tae (College of business Administration, Han-Yang University)
  • Published : 2010.10.31

Abstract

CJ O shopping performs well in the mature home shopping market as they develop differentiated product assortments, valuable program and platforms, and enhance the customer service. This case examined the reason why CJOShopping needed to change their strategy and how they implement the strategy. Specifically, this case investigated how they established their new vision, why they changed their name, how they differentiated themselves in retail mix perspective, and how good their performance were. Future challenges and suggestions are discussed at the end.

성숙기에 접어든 홈쇼핑업계에서 CJ오쇼핑은 차별화된 상품구색과 다양한 프로그램 및 플랫폼을 제공하고 대 고객 서비스를 강화함으로써 좋은 성과를 거두고 있다. 본 사례에서는 CJ홈쇼핑이 새로운 변화가 필요했던 이유는 무엇이었고 어떠한 변화전략들을 실행하였는지를 살펴보았다. 특히 2008년 당시 도출했던 문제점들을 토대로 어떠한 새로운 비전을 수립하면서 사명을 바꾸었는지, 소매믹스측면에서는 어떠한 차별화 전략을 실행했는지, 그 성과는 어떻게 나타났는지에 대해 고찰하였다. 마지막 부분에서는 CJ오쇼핑의 향후 과제와 방향에 대해서 논의하였다.

Keywords