초록
본 연구는 방사선사의 직무스트레스 요인을 분석하여 직무 효율성을 높이고 조직관리방안을 마련하고자 수행하였다. 자료수집은 구조화된 설문지를 사용하여 부산시내에 근무하는 방사선사 261명을 대상으로 하였다. 회수된 자료에 대한 분석은 SPSS/PC+ Win 13 버전을 사용하였으며, 집단 간 차이 검증을 위해 일원분산분석(oneway ANOVA)을 시행하였으며, 직무스트레스가 조직효과성에 미치는 영향 분석을 위하여 중다회귀분석(Multiple regression)을 시행하여 검증하였다. 그 결과 첫째, 연령에 따른 직무스트레스는 30대의 경우 개인적인 문제에서 20, 40, 50대는 의사소통이 가장 큰 스트레스요인으로 나타났다. 부서에 따른 직무스트레스는 집단 간 통계적인 차이를 보이지 않았다. 둘째, 조직 효과성분석 결과, 연령의 경우 20대에서, 부서의 경우 종양학과가 조직몰입, 직무만족 모두에서 높은 것으로 평가 되었으며, 집단 간 통계적으로 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 직무스트레스 하부요인 중 의사소통의 문제가 통계적으로 유의하게 조직효과성에 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 그러나 행정적인 문제, 개인적인 문제는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 따라서 조직 내 또는 타 부서와의 의사소통이 잘 될수록 직무스트레스는 줄어든다. 즉 원활한 의사소통을 통한 조직 내 갈등을 줄임으로써 조직효과성을 높일 수 있다.
This study was conducted in order to analyze job stress factors of radiotechnologists in order to inprove the work efficiency and to organize system management plans. For data collection, total 261 radiotechnologists, who work in Busan, took part in structured questionnaire survey. The collected data were analyzed by using SPSS/PC+ Win 13 version. For verification of the differences among groups, one-way ANOVA was executed. For analyzing efficiency of system, which is affected by job stress, multiple regression analysis was taken. First, work stress classified by age group was found as the biggest stress factor among radiotechnologists in their 30s. Among radiotechnologists in their 20s, 40s and 50s, the biggest stress factor was communication problems. In terms of, job stress classified by division, no statistical difference was observed among groups. Second, as the result of system efficiency analysis, high values were found in organizational immersion and job satisfaction among radiotechnologists in their 20s and oncology division has the highest values in concentrating the system and job satisfaction. For this result, statistically significant differences were observed among groups. Third, in terms of the sub-factors of work stress, communication problem was found as the variable that exerted statistically significant impact to organizational effectiveness. However, no statistically significant differences were observed inadministrative and personal problems. Job stress decreases as communication within the organizations or communication with other divisions becomes more successful. In other words, system efficiency can be enhanced by decreasing conflicts within organization through successful communication.