DOI QR코드

DOI QR Code

환경적인 특성을 고려한 지각 요인들이 그린IT 제품 구매의도에 미치는 영향

An Effect on the Purchase Intention of the Green IT Products by Perceived Factors Considering Environmental Characteristics

  • 노미진 (경북대학교 경영학부) ;
  • 장성희 (경북대학교 경영학부) ;
  • 안현숙 (금오공대 그린에너지 시스템인재양성센터)
  • 투고 : 2010.09.17
  • 심사 : 2010.11.10
  • 발행 : 2010.12.30

초록

The government and enterprises have interest in the green IT products, therefore this study focus on the green IT products. First, we study the effects on the purchase intention of the green IT products by perceived value, perceived quality, and perceived trust. Second, we consider the environmental characteristics such as environmental concern, green recognition, and environmental knowledge. Third, we study the moderating effects of environmental characteristics. The proposed model was empirically tested using data collected from users having the purchase intention of the Green IT products. The major results of this study are as follows. First, perceived value and perceived trust had a positive effect on purchase intention of the green IT products. Second, environmental concern, green recognition, and environmental knowledge had moderating effects between perceived value and purchase intention of the green IT products. Third, environmental concern and green recognition had moderating effects between perceived trust and purchase intention of the green IT products. This study can provide many implications for government and businesses considering green IT products.

키워드

참고문헌

  1. 권순홍, 김태웅, 이용기, "인터넷 쇼핑몰의 지각 된 가치가 고객만족과 신뢰, 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 경영과학, 제20권, 제1호, 2003, pp. 149-164.
  2. 그린데일리, 그린비즈, 또 다른 코리아의 힘, 2010. 2. 16. (http://www.greendaily.co.kr/news/articleView.html?idxno=6347)
  3. 김영갑, 홍종숙, "외식 메뉴의 위험 지각, 품질 지각, 가치 지각 및 구매 의도간의 영향 관계: 가격 수준의 조절 효과를 중심으로," 한국조리학회지, 제15권, 제4호, 2009, pp. 299-312.
  4. 김영훈, 고유가 시대, 파워서플라이 시장의 새로운 트렌드 '고효율', 2008. 10. 08. (http://www.betanews.net/bbs/read.html?num=431332&subpage=2)
  5. 김종호, 이영희, "지각된 의료서비스 품질이 환자만족 및 후속행동에 미치는 영향," 마케팅관리연구, 제9권, 제1호, 2004, pp. 1-28.
  6. 김학희, "인터넷 쇼핑몰에서 고객행동유형과 서비스품질지각이 재구매의도에 미치는 영향 연구," 인터넷비즈니스연구, 제8권, 제2호, 2007, pp. 127-162.
  7. 김현경, 김승도, 설성희, 김형준, 김용운, 임정일, "그린 ICT 정책의 문제점 및 개선 방향에 대한 연구," 환경정책, 제18권, 제2호, 2010, pp. 139-161.
  8. 김효진, 이혜주, "웰빙 사회의 소비자 가치지향, 지각된 가치, 브랜드 선호도가 친환경 화장품 구매의도에 미치는 영향," 한국미용학회지, 제15권, 제1호, 2009, pp. 327-341.
  9. 나윤규, 홍병숙, "인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 신뢰가 지각된 유용성, 태도 및 패션상품 구매의도에 미치는 영향," 한국의류학회지, 제32권, 제5호, 2008, pp. 834-845.
  10. 노미진, 장형유, "IPTV의 고객태도 형성과정과 관여도의 조절역할 및 구매의도 형성과정에서 만족, 몰입, 애호도의 역할," 경영학연구, 제29권, 제1호, 2010, pp. 177-208.
  11. 박상현, 저탄소 녹색성장을 위한 주요국 그린 IT 정책 추진 동향과 시사점, IT 이슈&트랜드, 한국정보사회진흥원, 2008.
  12. 박성수, 박선택, "그린 IT 제품 동향," 한국통신학회지, 제26권, 제9호, 2009, pp. 3-7.
  13. 박정훈, 캐나다, 주목할 만한 그린 IT 기술, 2009. 11. 19. (http://blog.naver.com/soonha1967?Redirect=Log&logNo=120095296348)
  14. 박현희, 전중옥, 곽원일, "패션 브랜드의 지각 된 품질과 VMD 적합성이 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향," 마케팅관리연구, 제12권, 제1호, 2007, pp. 55-70.
  15. 박효진, 소비자 특성이 그린마케팅 인지도와 그린상품 구매경험에 미치는 영향: 가치관, 정보원 활용, 쇼핑성향을 중심으로, 동덕여자대학교 석사학위논문, 2008.
  16. 박희랑, 김재영, "환경관여수준에 따른 기업의 환경지향적 활동에 대한 지각," 광고학연구, 제14권, 제3호, 2003, pp. 65-85.
  17. 안중호, 김태하, 박철우, "올바른 국내 그린(Green) IT 추진 방향에 관한 소고," 한국전자거래학회지, 제15권, 제2호, 2010, pp. 77-91.
  18. 양용석, "정보통신기술과 환경의 융합: 그린 IT(Green IT)," 한국지역정보개발원, 2009, pp. 76-83.
  19. 오종철, "인터넷 서비스 수용의 영향요인: UTAUT모형에 대한 재평가," 경영학연구, 제39권, 제1호, 2010, pp. 55-79.
  20. 이종숙, 양리나, 최나영, "그린 패션제품에 대한 환경친화적 소비자의 특성 및 인지도분석: 서울시 거주여성을 중심으로 (1999년도와 2007년도의 연구비교)," 한국의류산업학회지, 제9권, 제4호, 2007, pp. 401-408.
  21. 이혁진, 최화열, "여행 블로그의 품질이 이용자 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향," 관광연구저널, 제24권, 제1호, 2010, pp. 209-225.
  22. 이현규, "전자상거래의 고객지향적 비즈니스 모델 구축에 관한 연구: 고객가치와 서비스 품질, 기업의 성과를 중심으로," 정보시스템연구, 제14권, 제1호, pp. 125-147.
  23. 장성희, 노미진, 안현숙, "그린IT 제품의 수용도에 영향을 미치는 실증연구," 산업경제연구, 제22권, 제6호, 2009, pp. 3227-3252.
  24. 전자신문, 방통위 그린IT 동향 분석 리포트 <5>EU의 그린 구매 조치, 2010.01.26. (http://www.etnews.co.kr/news/detail.html?id=201001250253)
  25. 정연상, 소비자의 환경친화적 제품에 대한 구매의사, 충남대학교 경영대학원 석사학위논문, 2002.
  26. 최나영, 김문숙, "그린 패션제품에 대한 소비자의 인지도와 행위적 특성분석," 한국복식학회, 제50권, 제1호, 2000, pp. 145-159.
  27. 최주철, 최일영, 김재경, "델파이 방법을 이용한 한국의 그린 비즈니스/IT 추진전략 수립," 경영과학, 제26권, 제2호, 2009, pp. 91-112.
  28. 한동여, 환경제품에 대한 소비자의 선호성향과 구매의도의 영향요인연구, 숙명여자대학교 박사학위논문, 1998.
  29. 한정희, 장활식, "서비스 가치 관점에서의 e-정보서비스 사용 의도에 관한 연구," 정보시스템연구, 제13권, 제1호, 2004, pp. 97-119.
  30. 허원무, 안준희, "실버 소비자의 친환경 제품에 대한 소비 가치가 만족도, 신뢰, 충성도에 미치는 영향: 하이브리드 카를 중심으로," Journal of the Korean Gerontological Society, 제29권, 제1호, 2009, pp. 195-213.
  31. KT경제경영연구소, 저탄소 녹색 성장을 위한, Green IT의 비전과 전략, 2009. (www.digieco.co.kr)
  32. Aaker, D. A., and Keller, K. L., "Consumer Evaluations of Brand Extensions," Journal of Marketing, Vol. 54, No. 1, 1990, pp. 27-41. https://doi.org/10.2307/1252171
  33. Bagozzi, R. P., and Yi, Y. "On the Evaluation of Structural Equation Models," Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 16, No. 1, 1988, pp. 74-94. https://doi.org/10.1007/BF02723327
  34. Baldassare, M., and Katz, C., "The Personal Threat of Environmental Problems as Predictor of Environmental Practices," Environment and Behavior, Vol. 24, No. 5, 1992, pp. 602-616. https://doi.org/10.1177/0013916592245002
  35. Bamberg, S., "How does Environmental Concern Influence Specific Environmentally Related Behaviors? A New Answer to an Old Question," Journal of Environmental Psychology, Vol. 23, No. 1, 2003, pp. 21-32. https://doi.org/10.1016/S0272-4944(02)00078-6
  36. Batra, R., and Sinha, I., "Consumer-level Factors Moderating the Success of Private label Brands," Journal of Retailing, Vol. 76, No. 2, 2000, pp. 175-171. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00027-0
  37. Chan, R. Y. K., "Determinants of Chinese Consumers' Green Purchase Behavior," Psychology & Marketing, Vol. 18, No. 4, 2001, pp. 389-413. https://doi.org/10.1002/mar.1013
  38. Chang, T. Z., and Wildt, A. R., "Price, Product Information and Purchase Intention: An Empirical Study," Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 21, No. 1, 1994, pp. 16-27.
  39. Chin, W. W., Marcolin, B. L., and Newsted, P. R., "A Partial Least Squares Latent Variable Modeling Approach for Measuring Interaction Effect: Results from a Monte Carlo Simulation Study and Voice Mail Emotion/adoption Study," 17th International Conference on Information Systems, OH, 1996, pp. 21-41.
  40. Chopra, K., and Wallace, W. A., "Trust in Electronic Environments," In Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii, 2003.
  41. Cook, A. J., Kerr, G. N., and Moore, K., "Attitudes and Intentions Towards Purchasing GM Food," Journal of Economic Psychology, Vol. 23, No. 5, 2002, pp. 557-572. https://doi.org/10.1016/S0167-4870(02)00117-4
  42. Dolores, G., Paula, L., and Salvador, B., "User Acceptance Model of Open Source Software," Computers in Human Behavior, Vol. 24, No.5, 2008, pp. 2199-2216. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.10.006
  43. D'Souza, C., Taghian, M., and Lamb, P., "An Empirical Study on the Influence of Environmental Labels on Consumers," Corporate Communications: An International Journal, Vol. 11, No. 2, 2006, pp. 162-173. https://doi.org/10.1108/13563280610661697
  44. Fornell, C., and Larker, D. F., "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 1, 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  45. Fraj, E., and Martinez, E., "Ecological Consumer Behaviour: An Empirical Analysis," International Journal of Consumer Studies, Vol. 31, No. 1, 2006, pp. 26-33.
  46. Friedman, B., and Millett, L. I., "Reasoning about Computers as Moral Agents: A Research Note," In Human Values and the Design of Computer Technology, B Friedman (Ed.), CSLI Publications, Stanford, CA, 1997, pp. 201-207.
  47. Fryxell, G., and Lo, C., "The Influence of Environmental Knowledge and Values on Managerial Behaviors on Behalf of the Environment: An Empirical Examination of managers in China," Journal of Business Ethics, Vol. 46, No. 1, 2003, pp. 45-59. https://doi.org/10.1023/A:1024773012398
  48. Gadenne, D. L., Kennedy, J., and McKeiver, C., "An Empirical Study of Environmental Awareness and Practices in SMEs," Journal of Business Ethics, Vol. 84, 2009, pp. 45-63. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9672-9
  49. Garvin, D. A., "Computing on the Eight Dimensions of Quality," Harvard Business Review, Vol. 11, 1987, pp. 101-109.
  50. Gefen, D., Karahanna, E., and Straub, D. W., "Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model," MIS Quarterly, Vol. 27, No. 1, 2003, pp. 51-90.
  51. Haanpaa, L., "Consumers' Green Commitment: Indication of a Postmodern Lifestyle?," International Journal of Consumer Studies, Vol. 31, No. 5, 2007, pp. 478-486. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2007.00598.x
  52. Jarvenpaa, S. L., Tractinsky, N., and Vitale, M., "Consumer Trust in an Internet Store," Information Technology and Management, Vol. 1, No. 1-2, 2000, pp. 45-71. https://doi.org/10.1023/A:1019104520776
  53. Johnson, M. K., and Parrott, K. R., "A Logistic Regression Analysis of Factors Affecting Recycling Behavior in Apartment Communities," Housing and Society, Vol. 22, No. 3, 1995, pp. 41-52. https://doi.org/10.1080/08882746.1995.11430232
  54. Kinnear, T., and Taylor, J., "The Effect of Ecological Concern on Brand Perception," Journal of Marketing Research, Vol. 10, No. 2, 1973, pp. 191-197. https://doi.org/10.2307/3149825
  55. Kuo, Y. F., Wu, C. M., and Deng, W. J., "The Relationships among Service Quality, Perceived Value, Customer Satisfaction, and Post-purchase Intention in Mobile Value-added Services," Computers in Human Behavior, Vol. 25, 2009, pp. 887-896. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.03.003
  56. Lin, H. H., and Wang, Y. S., "An Examination of The Determinants of Customer Loyalty in Mobile Commerce Context," Information & Management, Vol. 43, No. 3, 2006, pp. 271-282. https://doi.org/10.1016/j.im.2005.08.001
  57. Mostafa, M. M., "Gender Differences in Egyptian Consumers' Green Purchas Behaviour: The Effects of Environmental Knowledge, Concern and Attitude," International Journal of Consumer Studies, Vol. 31, No. 3, 2007, pp. 220-229. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2006.00523.x
  58. Ong, C. S., Lai, J. Y., and Wang, Y. S., "Factors Affecting Engineers' Acceptance of Asynchronous e-Learning Systems in High-tech Companies," Information and Management, Vol. 41, No. 6, 2004, pp. 795-804. https://doi.org/10.1016/j.im.2003.08.012
  59. Parasuraman, A., Berry, L. L., and Zeithaml, V. A., "Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale," Journal of Retailing, Vol. 67, No. 4, 1991, pp. 420-450.
  60. Ramayah, T., Lee, J. W. C., and Mohamad, O., "Green Product Purchase Intention: Some Insights from a Developing Country," Resources, Conservation and Recycling, Vol. 54, pp. 1419-1427.
  61. Sanchez, J., Callarisa, L. Rodriguex, R. M., and Moliner, M. A., "Perceived Value of the Purchase of a Tourism Product," Tourism Management, Vol. 27, No. 3, 2006, pp. 394-409. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2004.11.007
  62. Seddon, P., "A Respecification and Extension of the DeLone and McLean Model of IS Success," Information Systems Research, Vol. 8, No. 3, 1997, pp. 240-253. https://doi.org/10.1287/isre.8.3.240
  63. Sztompka, P., Trust: A Sociological Theory, Cambridge University Press, Cambridge, UK, 1999.
  64. Woodruff, R. B., "Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage," Academy of Marketing Science, Vol. 25, No. 2, 1977, pp. 139-153.
  65. Wu, I. L., and Chen, J. L., "An Extension of Trust and TAM Model with TPB in the Initial Adoption of On-line Tax: An Empirical Study," International Journal of Human-Computer Studies, Vol. 62, No. 6, 2005, pp. 784-808. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2005.03.003
  66. Yi, M. Y., and Davis, F. D., "Developing and Validating an Observational Learning Model of Computer Software Training and Skill Acquisition," Information Systems Research, Vol. 14, No. 2, 2003, pp. 146-169. https://doi.org/10.1287/isre.14.2.146.16016
  67. Zeithaml, V. A., "Consumer Perceptions of Price, Quality, and Value: A Means-end Model and Synthesis of Evidence," Journal of Marketing, Vol. 52, No. 3, 1988, pp. 2-22. https://doi.org/10.2307/1251446