DOI QR코드

DOI QR Code

Market Analysis of Cultural Products Sold in Jeonnam Cultural Tourism Festivals

전남지역의 문화관광축제 상품현황 분석

  • Lee, Mi-Sook (Department of Clothing and Textiles.Human Ecology Research Institute, Chonnam National University) ;
  • Chung, Kyung-Hee (Department of Clothing and Textiles, Chonnam National University)
  • 이미숙 (전남대학교 의류학과.생활과학연구소) ;
  • 정경희 (전남대학교 의류학과)
  • Received : 2009.09.08
  • Accepted : 2009.11.14
  • Published : 2010.01.30

Abstract

The purpose of this study was to identify development strategies of high value-added cultural products in order to help promote Jeonnam cultural tourism festivals. In order to achieve this purpose, we carried out a market survey of cultural products sold in cultural tourism festivals held successfully within the Jeonnam area.The subjects of this study were local festivals which were labeled as cultural tourism festivals by the Ministry of Culture, Sports and Tourism from 2000 to 2008. The results of this study were as follows: Firstly, a store survey was conducted to analyze the categories of products on offer. As a result, the most frequent product was accessories (46.2%), followed by clothing and miscellaneous goods (25.2%), ceramic products (14.8%), interior decoration products (9.1%), and stationery (4.6%). Secondly, in the design motif used for cultural products, most products did not contain festival or local images. Cultural products with festival images made up 47.2% of the range, while only 2.3% of products on offer contained local imagery. The remaining 50.3% of cultural products for sale did not use festival or local images. Finally, in terms of materials used, most products used metal (36.7%), followed by textiles (32.9%), ceramic (13.8%), wood (6.2%), plastic (6.2%), paper (3.6%), and leather (0.2%). For price range, 52.4% of product were equal to or below 10,000 won, followed by 33.1% between 10,000-30,000 won. The results of this study showed that the cultural products of Jeonnam festivals lacked symbolism of the region or festival itself. Furthermore, items and the price ranges were not diverse enough. A possible solution would be to address this short coming, but more importantly, design a marketing and commercial strategy tailored towards the promotion of cultural products which contain both regional and festival imageries.

Keywords

References

  1. 강진청자문화제. http://www. gangjinfes.or.kr. 2009년 1월 15일 검색.
  2. 대한민국연산업축제. http:// tour.muan.go.kr. 2009년 1월 16일 검색.
  3. 담양대나무축제. http://www. bamboofestival.co.kr. 2009년 1월 16일 검색.
  4. 류정아(2006). 한국 지역축제 조사평가 및 개선방안 연구. 서울: 한국문화관광정책연구원.
  5. 문화관광부(2006).문화관광축제 변화와 성과.서울: 문화관광부.
  6. 문화관광부(2007). 2006 관광동향에 관한 연차 보고서. 서울: 문화관광부.
  7. 문화체육관광부(2008). 2007 관광동향에 관한 연차 보고서. 서울: 문화체육관광부.
  8. 문화체육관광부. http://www. mcst.go.kr. 2008년 6월 3일 검색.
  9. 뮌헨 맥주축제 문화상품. http://www.wiesn.com. 2008년 11월 18일 검색.
  10. 배병수(2007). 서울대표축제의 현황분석 및 발전방안에 관한 연구: Hi Seoul 페스티벌을 중심으로. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 보성다향제. http://dahyang. boseong.go.kr. 2009년 1월 16일 검색.
  12. 삿포로 눈축제. http://www. snowfes.com. 2008년 11월 18일 검색.
  13. 송시열(2005). 광주.전남 지역축제의 문화관광자원 개발 전략에 관한 연구. 조선대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 영암왕인문화제. http://wanginfs. yeongam.go.kr. 2009년 1월 16일 검색.
  15. 윤홍열(2007). 지역문화축제 브랜드 디자인의 상징 표현이 미치는 영향성과 가치평가에 관한 연구. 한양대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  16. 이무용(2005). 서울 축제발전 및 체계적 지원방안 연구. 서울: 서울시정개발연구원.
  17. 이승균(2004). 지역축제의 정책적 문제점과 개선 방안 연구. 서울: 서울시정개발연구원.
  18. 이유범(1997). 지역축제의 관광자원화를 위한 정부의 정책방향. 배재대학교 사회과학연구, 14, 73-86.
  19. 장병수(2008). 농민단체 주도로 전통주 문화상품화하자. 농민신문사. http://www. nongmin.com/article. 2008년 11월 30일 검색.
  20. 정경운(2008). 호남 역사문화 원형 개발.활용 현황 연구. 지방사와 지방문화, 11(1), 39-67.
  21. 진도군 문화관광. http://tour.jindo. go.kr. 2009년 1월 15일 검색.
  22. 함평나비축제. http://www.inabi.or.kr/hampyeong/korea/festival. 2008년 11월 8일 검색.
  23. Festivals and Events Ontario.http://www.festivalsand eventsontario.ca. 2008년 11월 13일 검색.
  24. Outback Queensland Tourism. http://www.outbackqld. com.au. 2008년 11월 13일 검색.

Cited by

  1. A Study of Cultural Products based on the Traditional Temple Culture vol.14, pp.3, 2012, https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.3.363