Climate Change and Regional Land Use Planning : The Formulation of California Senate Bill No. 375

기후변화와 광역토지사용계획: 캘리포니아의 Senate Bill No. 375의 사례

  • Choi, Hyun-Sun (Department of Political Science and Public Administration, University of North Florida) ;
  • Choi, Simon (Department of Planning Methods, Assessment & Compliance, Southern California Association of Governments)
  • 최현선 (북플로리다대학 정치행정학과) ;
  • 최성연 (남가주정부협의회)
  • Received : 2009.10.07
  • Accepted : 2010.03.08
  • Published : 2010.03.30

Abstract

This paper explores how effectively the newly introduced planning process - California Senate Bill No. 375 will achieve the regional GHG emissions target under the California policy and planning framework and how well incentive based environmental policy might perform. The new legislation creates a future growth scenario to reduce greenhouse gas (GHG) emissions with incentives as means of implementation of AB 32 - the Global Warming Solution Act of 2006 and includes five important policy and planning aspects: 1) the role of sustainable communities strategies (SCS) as one of the key elements in their regional transportation plans; 2) planning for transportation and housing; 3) specified incentives for the implementation of SCS; 4) the regional planning approach toward reducing GHG emissions; and the role of the California Air Resources Board to establish the regional GHG emissions target. This has significant implications for regional and environmental planning with incentives - resources allocation and approval process.

기후변화에 따른 광역적 토지사용 정책의 중요성에 대해 미국 캘리포니아 사례를 분석하여 제시하였다. 미국 연방제 하에서 각 주정부의 고유한 환경정책은 온실가스를 줄이는 데 주요한 역할을 하고 있다. 미국 캘리포니아주의 SB 375 입법 사례와 법안에 포함된 인센티브 제도는 실제적으로 토지사용, 교통, 주택 등에 어떠한 정책적 영향을 끼칠 수 있는지 모델을 제시하고 있다. 또한 한국에서의 녹생성장의 논의에 있어서 기후변화에 대처한 환경정책과 광역개발정책의 적절한 통합에 대한 정책적 시사점을 제시하고 있다. 캘리포니아 주정부의 SB 375는 캘리포니아 기후변화정책의 실제적 집행전략으로서: 1) 교통계획 시 지속 가능한 커뮤니티 전략 도입 2) 광역계획과 주택정책의 통합 3) 구체적인 인센티브 도입 4) 온실가스를 줄이는 전략 도입 5) 캘리포니아 대기관리국의 역할 등을 제시하고 있다.

Keywords