연차시 수업을 통한 수학 문제 만들기 활동 분석 연구 - 초등학교 3학년을 중심으로 -

An Analytic Study of Mathematical Problem-Posing Activities for Two-hour Classes - Focusing on 3rd Grade Elementary School Children -

  • 투고 : 2010.03.02
  • 심사 : 2010.04.03
  • 발행 : 2010.04.30

초록

이 연구는 초등학교 3학년 학생의 수학 학습 능력 즉, 확고한 개념 형성 및 수학하는 힘의 신장과 창의력 육성을 목표로 하였다. 이러한 목표를 달성하기 위하여, 본 연구자는 2009년 1학기 동안 초등학교 3학년을 대상으로 [교과서의 내용 학습]$\rightarrow$[1차 문제 만들기]$\rightarrow$[문제 해결]$\rightarrow$[발전 문제 만들기]의 수업 모형으로, 연속 2시간의 연차시 수학 수업을 16회 실시하였다. 그 중에서 사칙계산을 중심으로 한 8회분의 학생이 만든 문제, 즉 [1차 문제 만들기]와 [발전 문제 만들기]를, 문제의 완성도 및 유창성, 유연성, 개념의 정도, 독창성, 소재 등의 5가지 요소로 분석틀을 만들어 분석하였다. 학생들은 1차 문제 만들기에서 문제의 완성도와 유창성은 더 나았고, 나눗셈과 곱셈으로 수업을 지속할수록 유연성은 점차 좋아졌다. 비교반을 설정하여 1학기 초와 말의 학업 성취도의 정도를 실험반과 비교한 결과 실험반의 학업성취도가 비교반 보다 높게 나타났다.

This study aimed to foster the learning abilities of mathematics, that is, along with the formation of a sure mathematical concept, extending the powers of doing mathematics, and bringing the creativities for 3rd grade elementary school children. In order to achieve these objects, we have executed mathematical classes for two consecutive hours of 16 times using the teaching model of [Learning contents in textbook]$\rightarrow$[The first problem Posing]$\rightarrow$[Problem solving to childrens' posing some problems]$\rightarrow$[Advanced problem posing] to 3rd grade school children during the first semester of 2009. In this paper, we analyzed problems that are made by children focusing on the four fundamental rules +, -, ${\times}$, $\div$ of arithmetic, with the view points of problem's completion, fluencies, flexibilities, buildings of concept, originalities and using materials. As a result of the comparative analysis of the first problems and advanced problems made by the children, the first problems were revealed to be rather better in of problem's completion and fluencies. And the flexibilities were improved in the division and multiplication classes carried on. Setting up the experimental and comparative class, we compared to the scholastic achievement of two classes for the beginning and end in the first semester. In the result, the former was improved in the scholastic achievement more than the latter.

키워드