ASP 서비스의 해외 시장 진출 방안 연구

A Study on the Entry Strategy into Asian ASP Service Market

  • 김대호 (목원대학교 서비스경영학부) ;
  • 권순동 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 양희동 (이화여자대학교 경영학부)
  • Kim, Dae-Ho (Division of Service Management, Mokwon University) ;
  • Kwon, Sun-Dong (Department of MIS, Chungbuk National University) ;
  • Yang, Hee-Dong (Division of Business Administration, Ewha Womans' University)
  • 투고 : 2010.01.22
  • 심사 : 2010.03.10
  • 발행 : 2010.03.30

초록

본 연구의 목적은 국내에서 축적한 ASP 경험과 노하우를 바탕으로 해외로 진출하는데 도움을 주기 위한 것이다. 이를 위해 아시아 국가의 정보통신 인프라 현황, 한국의 해외투자 현황, 그리고 일반적 시장 매력도를 종합평가하여 ASP 해외진출에 적절한 국가로 중국, 일본, 인도네시아, 말레이시아를 선정하였고, 각 국가별 ASP 시장 진출 전략을 제시하였다. 본 연구는 ASP 벤처 기업이나 창업자에게 도움을 줄 것으로 본다.

The purpose of this study is to help the companies that have the experience and know-how about ASP and that want to go abroad. This study analyzed information and communication infrastructure of Asia, foreign investment of Korean companies, and market attractiveness, selected China, Japan, Indonesia, and Malaysia as the target for the advance into overseas markets, and then suggested the strategy for ASP overseas markets. This study can contribute ASP-related venture company or entrepreneur.

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