초록
철도차량기지 중정비 공장의 규모를 설계할 때 최소 부지에 시설을 배치하여 검수효율을 향상시킬 필요가 있다. 본 연구에서는 중정비 공장 규모 산정 시에 적용되는 운행과 검수의 파동요인을 고려한 파동율(이하 "여유율")이 국내에서 아직 검증되지 않은 채 활용되는 외적인 요인을 중정비공장내 재장시간으로 흡수하기 위해 시설배치도 및 공정 작업의 시뮬레이션 분석에 의하여 합리적인 여유율을 산출하고 그 적정성을 검토하고자 한다. 본 연구는 공정의 작업시간이 평균값으로 되어있어 작업자 간의 편차를 고려, 공정작업시간에 표준편차를 10~20%로 주어 각각의 경우별로 시뮬레이션 결과치를 분석하여 가능 여유율을 도출하였다. 향후에는 차량의 운영 및 검수계획, 차량 예비율 및 중정비 공장의 설비능력, 공정외주비율, 표준인공 등 운영조건 등의 인자를 고려하여 과학적인 검토를 통해 적정 여유율을 적용함으로서 공장 규모를 최적화 할 필요가 있다.
When designing the size of a heavy maintenance shop for rolling stock, it is required to arrange buildings and facilities in the minimum site so as to improve the maintenance efficiency. However, the fluctuation rate (hereinafter "allowance rate") on which factors such as service and maintenance fluctuation should be applied when estimating the size of the maintenance shop has been used without verification. The objective of the study is to calculate a reasonable allowance rate and to review its appropriateness through the analysis of the facilities layout and process simulation to absorb the above elements into the staying time in the heavy maintenance shop. Since the working time, in this study, is assumed to be average working time, 10~20% was given to the standard deviation of working time in consideration of difference between workers, and possible allowance rate was drawn by analysis of the simulation results. In the future, it is required to optimize the size of the shop by applying appropriate allowance rate through scientific review of such factors as O&M plan, R/S reserve rate, capability of the shop, outsourcing rate, standard work amount, and so on.