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Revitalization Plan of Calligraphy in Outdoor Store Sign Design - Focus on the District of Gyeyang at Incheon -

옥외간판디자인에서 캘리그라피 활성화 방안 - 인천시 계양구 중심으로 -

  • 김정희 (경인여자대학 디자인학부)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

In the current so-called age of emotion marketing, the independent form of handwriting of calligraphy is being revitalized in various fields such as advertising, book designs, film titles, posters, packages, BI, and even fashion. Thus centered on Gyeyang-gu at the city of Incheon, 100 outdoors signs that used calligraphy were chosen and we researched a reform plan that could revitalize calligraphy in outdoor signs by classifying them according to current conditions of the use of calligraphy, actual conditions of practical use, expression tools, and analyzing the use of colors. The result was trial requests not only from the formalities industry, but also the financial sector, public corporations, and several other businesses, but in order to provide not only for franchise brand logotypes manufactured by expensive experts, but also provide production of high-quality calligraphy for low costs for small private enterprises, the development of a diverse calligraphy education program, centered on the regional society, will be needed. In the midst of globalization, in order to advertise the beauty of Korean alphabet and to create our own unique street culture, a variety of tools and tactile expressions are demanded, in the future the research on the calligraphy of outdoor signs must be revitalized.

감성마케팅의 시대라 불리는 요즘 현대인들에게 감성을 불러일으킬 수 있는 독립된 서체인 캘리그라피는 광고, 북디자인, 영화타이틀, 포스터, 패키지, BI, 패션에 이르기까지 다양한 분야에 활용되어지고 있다. 이에 인천시 계양구를 중심으로 캘리그라피를 사용한 옥외간판 100곳을 선정하여 업종별 캘리그라피 사용현황 및 활용실태와 표현도구별 분류, 색상 사용분석을 통해 캘리그라피가 옥외간판에서 활성화 될 수 있는 개선방안을 연구하였다. 그 결과 요식업종 뿐만 아니라 금융권이나 기업체 등 다양한 업종에서의 시도가 요구되어지며, 고비용으로 전문가에게 의뢰해 제작되어진 프랜차이즈의 브랜드 로고타입에서만이 아니라 영세 개인상점에서도 저비용으로 질 높은 캘리그라피 제작을 위해 지역사회를 중심으로 다양한 캘리그라피 교육프로그램 개발이 필요하겠다. 또한 세계화의 흐름 속에서 한글의 아름다움을 알리고 우리만의 독특한 거리 문화 창조를 위해 다양한 도구와 질감 표현들이 요구되어지며, 앞으로 옥외간판에서의 캘리그라피에 대한 연구들이 활성화 되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 최미진,“캘리그래피가 전통적 시각 아이덴티티에 미치는 영향에 관한연구”, 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문, pp.5-6, 1999.
  2. 캘리그라피, 작성자: 레드지.
  3. 신순범, 엄기서,“캘리그라피의 특징과 중요성에 대한 조형적 분석에 관한 연구”, 한국일러스트학회, p.166, 2005.
  4. http://prani.egloos.com/1046434
  5. 류승희, 옥외광고디자인전략, 조형사, P20, 1995.
  6. 캘리그라피 손맛글씨, 럭스캘리.
  7. 채영미, “캘리그라피를 활용한 브랜드로고타입에 관한 연구”, 강원대학교 산업디자인과 석사학위논문, 2008.
  8. 정영희, “브랜드 아이덴티티에 나타난 로고타입 연구”, 대구카톨릭대학교 대학원 석사학위논문, 2005.