일차함수의 개념형성을 위한 표상활동에서 정의역의 역할에 대한 고찰

A Review of the Role of Domain in Representational Activities for Forming the Concept of Linear Functions

  • Kim, Jin-Hwan (Department of Mathematics Education, Yeungnam University)
  • 발행 : 2010.02.15

초록

본 연구는 함수의 개념정의와 개념이미지 형성을 위한 다양한 표상에서 정의역을 고려한 지도-학습을 권고하고자 함에 있다. 중학교 1학년 및 2학년의 수학 교과서에서 함수나 일차함수 개념을 도입하거나 이들 함수의 활용을 학습하는 데 탐구형 문제나 현실적 모델을 가져오고 이 모델로부터 표를 만들기도 하고 함수관계식을 찾게 한 다음 그래프를 그리게 하는 일련의 표상과 표상의 번역과정을 연습한다. 본 연구는 이러한 표상활동에서 일어나는 모델의 적절성과 표현의 적절성을 표상의 동치성과 정의역에 초점을 두어 논한다. 특히 일차함수의 활용에서 교과서에 제시된 휴대폰 요금문제나 저축문제 등에서 일차함수의 식과 그래프로 모델링하는 과정에 나타난 문제점을 비판적으로 검토하고 정의역의 중요성을 지적한다.

The purpose of this study is to encourage the role of domain to consider the teaching of the concept of functions in modeling real situations. To do this, it is analyzed that how to introduce the concept of functions and linear functions in textbooks treated in the 1st grade and the 2nd grade of middle school. This study also reviewed the role of domain in representational activities for modeling real situations using linear functions. In these reviews, it found that many textbooks do not consider the domain in the equations of functions and these graphs and several text books used linear functions for modeling real situations which are not represented by linear functions contextually. It is concluded that the domain of function is an important concept that will be considered any representational activities for functions.

키워드

참고문헌

  1. 교육부 (1998). 수학과 교육과정. 서울: 대한 교과서 주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2007). 초.중등학교 교육과정. 교육인적자원부.
  3. 김춘희 (2007). 그래프를 활용한 함수지도와 함수개념형성에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. 김홍종외 3인 (2008). 중학교 수학 1. 성지출판.
  5. 박교식 (1992). 함수 개념 지도의 교수현상학적 접근. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  6. 박교식 (1999). 우리나라 제 7차 수학과 교육과정의 7-가 단계 내용 중 함수부분에 관한 비판적 고찰. 학교수학, 1(2), pp.401-415. 서울: 대한수학교육학회.
  7. 박윤범외 3인 (2008). 중학교 수학 1. 웅진씽크빅.
  8. 윤성식외 5인 (2008). 중학교 수학 1. 더텍스트.
  9. 이경화 .신보미 (2005). 상위집단 학생들의 함수의 연속 개념 이해. 수학교육학연구, 15(1), pp.39-56. 서울: 대한수학교육학회.
  10. 이남숙 (1997). 개념정의와 개념이미지간의 격차 발생원인에 관한 고찰. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  11. 이종희. 김부미. 김성준 (2004). 일차함수 활용문제 해결을 위한 강의식, 모델릴, 과제 기반 표현변환 학습의 교수학적 효과 분석. 수학교육학연구, 14(1), pp.39-69. 서울: 대한수학교육학회.
  12. 황석근.이재돈 (2002). 수학 8-가. 한서출판사.
  13. 박재용외 7인 (2002). 수학 8-가. 두레교육.
  14. Cha, I. (1999). Prospective Secondary Mathematics Teachers' conceptions of Function: Mathematical and Pedagogical Understandings. Unpublished doctoral dissertation, The University of Michigan.
  15. Kaput, J. J. (1989). Linking representations in the symbol system of algebra. In C. Kieran & S. Wagner(eds.) A research agenda for the teaching and learning of algebra. NCTM, Reston, VA and Erlbaum, Hillsdale NJ.
  16. Kelly, B. (1996). Investigating adbanced algebra with the TI-92. Brendan Kelly Publishing Inc, Ontario.
  17. Janvier, G. (1987). Translation processes in Mathematics Education. In C. Janvier(ed.), Problems of representation in the teaching and learning of mathematics (pp.27-32). Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  18. Mayes (1995). The application of a computer algebra system as a tool in college algebra. School science and mathematics, 95(2), pp.61-68. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1995.tb15729.x
  19. National Council of Teachers of Mathematics (1992). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향. (구광조. 오병숭. 류희찬 역). 서울: 경문사. (영어원작은 1989년 출판).
  20. National Council of Teachers of Mathematics (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. (류희찬. 조완영. 이경화. 나귀수. 김남균. 방정숙 역), 서울: 경문사. (영어원작은 2000년 출판).
  21. Santos, F. F. (2003). Examining the effects of a writing to learn mathematics approach on students' understanding of the function concept. Unpublished doctoral dissertation, Columbia University.
  22. Sfard, A. (1987). Two conceptions of mathematical notions: Operational and structural, Proceedings of the 11th internal conference for the psychology of mathematics education, Montreal, Canada, 3, pp.162-169.
  23. Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational studies in mathematics, 22, pp.1-36. https://doi.org/10.1007/BF00302715
  24. Sfard, A. (1992). Operational origins of mathematical objects and the quandary of reification-the case of function. In E. Dubinsky & G. Harel (Eds). The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy. Washington, DC: Mathematical Association of America.
  25. Vinner, S., & Dreyfus, T. (1989). Images and definitions for the concept of function. Journal for Research in Mathematics Education 20(4), pp.356-366. https://doi.org/10.2307/749441
  26. Vinner, S. (1991). Concept definition, concept image and the notion of function. Int. J Math EducStud Maths, 14(3), pp.293-305. https://doi.org/10.1155/S0161171291000340
  27. Vinner, S. (1991). The role of definitions in the teaching and learning mathematics. In Tall, D. (Ed.), Advanced mathematical thinking(pp.65-81), Kluwer.