Abstract
To ensure accurate measurements of wireless network performance, it should be collected real-time data which are transmitted between a large number of nodes in the actual network environment. Therefore, it is necessary to develop simulation tool for finding optimal network system design method such as media access control, routing technique, ad-hoc algorithm of node deployment while overcoming spatial and temporal constraints. Our research attempts to provide an improved architecture and design method of simulation tool for wireless network is an application of multi-threading technique in these issues. We finally show that usability of the proposed simulator by comparing results derived from same test environment in the wireless LAN model of our simulator and widely used network simulation package, NS-2.
현실적으로 무선 네트워크의 정확한 성능 평가를 위해서는 다수의 노드들을 실제 네트워크 환경에 적용하여 노드들 간의 전송 데이터를 실시간으로 수집하여야 하는 어려움이 있다. 이러한 이유에서 공간 및 시간적인 제약사항을 극복함과 동시에 매체접근기법, 라우팅기법, 노드배치알고리즘 등과 같은 최적의 설계 방법을 찾기 위한 분석 도구가 필수적으로 요구된다. 이에 본 논문에서는 무선 네트워크 시스템을 효과적으로 시뮬레이션하기 위하여 멀티쓰레딩(multi-threading)기법을 응용한 시뮬레이션 도구의 구조와 설계방안을 제시하고 이를 구현하였다. 최종적으로 범용 네트워크 시뮬레이터인 NS2 무선 네트워크 모델에서 일반적으로 사용되는 무선 네트워크 환경 파라미터들을 구현된 시뮬레이터에 동일하게 적용하여 시뮬레이션을 수행하고 이를 비교함으로써 제안된 시뮬레이터의 유용성을 입증한다.